Digitaalisen katusuunnittelutyökalun konseptointi yhteissuunnittelun menetelmin : nopean ja helppokäyttöisen katutilan suunnitteluohjelman yhteiskehittäminen Helsingin kaupungin suunnitteluhankkeiden tarpeisiin
Syrjö, Henri (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286378
Tiivistelmä
Kaupunkisuunnitelmien havainnollistamisessa on viime vuosina hyödynnetty myös entistä vuorovaikutteisempia kolmiulotteisia virtuaalisia malleja. Virtuaalimalleista huolimatta katusuunnitelmien visuaalinen materiaali on edelleen usein teknistä ja kaksiulotteista. Lisäksi virtuaalimallintamisen prosessi on hidasta ja kallista, mikä puoltaa tarvetta nopealle, helpolle ja jaettavalle virtuaalimallintamiselle, jonka painopiste on myös suunnitelmaratkaisujen toteutettavuuden havainnollistamisessa.
Reaaliaikaisesti renderöity katusuunnittelutyökalu voisi tarjota alustan nopealle ja helpolle suunnittelulle, visualisoinnille, yhteistyölle ja iteroinnille kolmiulotteisessa yhteiskäyttömallissa. Projektissa lähdettiin kartoittamaan muotoilun menetelmin, millaisia ominaisuuksia kaupunkisuunnittelijat tarvitsisivat työkalulta työnkulkunsa tueksi, ja millaisia haasteita virtuaalimallien rakentamiseen liittyy. Vertailukohtaa helppokäyttöisistä ja miellyttävistä mallinnusmenetelmistä ja vuorovaikutusmekaniikoista haettiin mm. pelisuunnittelun käytänteistä.
Muotoiluprosessin lopputuloksena syntyi prototyyppejä helppokäyttöisestä selainpohjaisesta työkalusta, joka tarjoaisi nopean tavan luoda karkean tason virtuaalimalleja ja ehkäistä yhteensovittamisen haasteita katusuunnitteluhankkeissa. Keskeisiksi toiminnoiksi hahmottuivat mm. kadun ja sen osien mittojen määrittäminen, kadunkalusteiden sijoittelu ja manipulointi, pintamateriaalien vaihtaminen, tilavarausten hahmottaminen, virheiden ehkäiseminen sekä suunnitelman kustannusten ja vaikutusten näkyväksi tuominen. Työkalun materiaalit, kadunkalusteet ja suunnittelua ohjaavat säännöt tulisivat Helsingin kaupunkitilaohjeen ohjekorteista. Työn tilaajana toimi Helsingin kaupunki. There has been an emergence and growing use of three-dimensional virtual models in urban planning projects, especially in the context of urban participatory processes. However, visualizations of street plans are still mostly two-dimensional and technical in nature and the process of creating virtual models is slow and costly. Thus, the workflow of creating virtual models could be faster, easier, and more efficient. The focus of virtual modelling software has been on creating high-fidelity visualizations based on existing CAD models, but planners could benefit from a realtime rendering tool that allows for fast and easy creation and sharing of street section virtual models.
The ability to create quick prototypes and virtual models of public streets and squares with ease of use and efficiency is paramount to an agile and collaborative planning process. Urban planners were invited to co-design a concept for an agile, easy to use and usable 3D street section prototyping tool that could bring value to the planning process via fast prototyping, enhancing cooperation and coordination with stakeholders, incorporating planning rules in the software, visualizing planning guidelines and solving challenges in the planning process early on.
The concept presents how the street furniture, materials, colours and guidelines from Helsinki Design Manual could be incorporated directly in a new real-time rendering prototyping tool that could enhance the planning and visualizing workflow in urban planning projects.
The final prototypes that were designed at the end of the project communicate how the user interface could facilitate the process of creating virtual models of street sections and plazas, easily trying, adjusting and comparing different planning solutions such as street furniture, road surfaces, infrastructure, and trees. The client of the project was the city of Helsinki.
Reaaliaikaisesti renderöity katusuunnittelutyökalu voisi tarjota alustan nopealle ja helpolle suunnittelulle, visualisoinnille, yhteistyölle ja iteroinnille kolmiulotteisessa yhteiskäyttömallissa. Projektissa lähdettiin kartoittamaan muotoilun menetelmin, millaisia ominaisuuksia kaupunkisuunnittelijat tarvitsisivat työkalulta työnkulkunsa tueksi, ja millaisia haasteita virtuaalimallien rakentamiseen liittyy. Vertailukohtaa helppokäyttöisistä ja miellyttävistä mallinnusmenetelmistä ja vuorovaikutusmekaniikoista haettiin mm. pelisuunnittelun käytänteistä.
Muotoiluprosessin lopputuloksena syntyi prototyyppejä helppokäyttöisestä selainpohjaisesta työkalusta, joka tarjoaisi nopean tavan luoda karkean tason virtuaalimalleja ja ehkäistä yhteensovittamisen haasteita katusuunnitteluhankkeissa. Keskeisiksi toiminnoiksi hahmottuivat mm. kadun ja sen osien mittojen määrittäminen, kadunkalusteiden sijoittelu ja manipulointi, pintamateriaalien vaihtaminen, tilavarausten hahmottaminen, virheiden ehkäiseminen sekä suunnitelman kustannusten ja vaikutusten näkyväksi tuominen. Työkalun materiaalit, kadunkalusteet ja suunnittelua ohjaavat säännöt tulisivat Helsingin kaupunkitilaohjeen ohjekorteista. Työn tilaajana toimi Helsingin kaupunki.
The ability to create quick prototypes and virtual models of public streets and squares with ease of use and efficiency is paramount to an agile and collaborative planning process. Urban planners were invited to co-design a concept for an agile, easy to use and usable 3D street section prototyping tool that could bring value to the planning process via fast prototyping, enhancing cooperation and coordination with stakeholders, incorporating planning rules in the software, visualizing planning guidelines and solving challenges in the planning process early on.
The concept presents how the street furniture, materials, colours and guidelines from Helsinki Design Manual could be incorporated directly in a new real-time rendering prototyping tool that could enhance the planning and visualizing workflow in urban planning projects.
The final prototypes that were designed at the end of the project communicate how the user interface could facilitate the process of creating virtual models of street sections and plazas, easily trying, adjusting and comparing different planning solutions such as street furniture, road surfaces, infrastructure, and trees. The client of the project was the city of Helsinki.