Helposti hyödynnettäviä suujumppamateriaaleja varhaiskasvatukseen
Keskitalo, Taina; Jaakola, Niina (2022)
Keskitalo, Taina
Jaakola, Niina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276243
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö kehitettiin lasten foneettisen tietoisuuden ja suun alueen motoriikan tukemiseksi varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena ja kehittämistehtävänä oli toteuttaa konkreettinen suujumppamateriaalipankki, joka edistää suujumpan sulautumista luontevaksi osaksi päiväkodin arkea. Halusimme materiaalin olevan helposti ja nopeasti saatavilla koko henkilöstölle sekä lapsille. Osa suujumppamateriaaleista suunniteltiin sellaisiksi, että päiväkodin lapset pystyvät hyödyntämään niitä myös itsenäisesti tai pienellä aikuisen avustuksella. Kehittämämme materiaali oli helposti lasten arkeen ja leikkiin integroituvaa sekä myös erilaisiin päiväkodin arkisiin toimintoihin, kuten siirtymätilanteisiin soveltuvaa. Toimeksiantaja opinnäytetyölle toimi eräs ylivieskalainen yksityinen päiväkoti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin artikulaatiota ja fonetiikkaa käsitteenä, äännevirheiden syntyä, kielellisten taitojen merkitystä lapsen kasvun ja oppimisen kannalta sekä erilaisia menetelmiä artikuloinnin tukemiseksi varhaiskasvatuksessa. Tietoperustassa käytiin läpi myös varhaiskasvatuksen perusteissa (2018) määriteltyä oppimiskäsitystä, jonka mukaan oppimista tapahtuu kaikkialla ja koko ajan. Tätä oppimiskäsitystä tukee myös varhaiskasvatuksen henkilökunnan, erityisesti arkipuheessa käytetty termi kokopäiväpedagogiikka.
Materiaalipankin valmistusprosessissa hyödynsimme runsaasti erilaista teoriatietoa artikulaatiovirheistä ja niiden korjaamisen tukemisesta, kuten kirjallisuutta, tutkimuksia sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018). Työn alkuvaihe sisälsi paljon selvitystyötä siitä, millaisia eri keinoja materiaalipankin toteutuksessa on mahdollista hyödyntää ja miten sen toteuttaminen tukisi mahdollisimman paljon myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) määriteltyjä tavoitteita. Materiaalipankin sisällön koostamisessa on hyödynnetty myös paljon luovuutta.
Palautteet keräsimme lapsilta ja henkilökunnalta laadullisilla ja määrällisillä tutkimusmenetelmillä. Materiaalipankki sai yhteistyökumppanilta hyvää palautetta ja se koettiin sopivaksi ja helppokäyttöiseksi varhaiskasvatuksen arkeen. Opinnäytetyö tuo mahdolliseksi jatkokehittämisen monipuolistamalla materiaalipankkia erilaisilla pedagogisilla varhaisen tuen mahdollisuuksilla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin artikulaatiota ja fonetiikkaa käsitteenä, äännevirheiden syntyä, kielellisten taitojen merkitystä lapsen kasvun ja oppimisen kannalta sekä erilaisia menetelmiä artikuloinnin tukemiseksi varhaiskasvatuksessa. Tietoperustassa käytiin läpi myös varhaiskasvatuksen perusteissa (2018) määriteltyä oppimiskäsitystä, jonka mukaan oppimista tapahtuu kaikkialla ja koko ajan. Tätä oppimiskäsitystä tukee myös varhaiskasvatuksen henkilökunnan, erityisesti arkipuheessa käytetty termi kokopäiväpedagogiikka.
Materiaalipankin valmistusprosessissa hyödynsimme runsaasti erilaista teoriatietoa artikulaatiovirheistä ja niiden korjaamisen tukemisesta, kuten kirjallisuutta, tutkimuksia sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018). Työn alkuvaihe sisälsi paljon selvitystyötä siitä, millaisia eri keinoja materiaalipankin toteutuksessa on mahdollista hyödyntää ja miten sen toteuttaminen tukisi mahdollisimman paljon myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) määriteltyjä tavoitteita. Materiaalipankin sisällön koostamisessa on hyödynnetty myös paljon luovuutta.
Palautteet keräsimme lapsilta ja henkilökunnalta laadullisilla ja määrällisillä tutkimusmenetelmillä. Materiaalipankki sai yhteistyökumppanilta hyvää palautetta ja se koettiin sopivaksi ja helppokäyttöiseksi varhaiskasvatuksen arkeen. Opinnäytetyö tuo mahdolliseksi jatkokehittämisen monipuolistamalla materiaalipankkia erilaisilla pedagogisilla varhaisen tuen mahdollisuuksilla.