Utmaningar i barns delaktighet inom socialhandledningen i barnskyddet
Oksanen, Cecilia; Nieminen, Ellen (2022)
Oksanen, Cecilia
Nieminen, Ellen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276152
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att belysa för hur man kan främja barns delaktighet inom socialhandledningen i barnskyddet, specifikt vid placeringar. Frågeställningen är: Hurdana utmaningar kan förekomma i främjandet av barns delaktighet inom barnskyddet? Genom att identifiera och sammanställa eventuella utmaningar i delaktigheten, kan resultatet användas som stöd och underlag för socialhandledare, att arbeta på ett tryggt sätt inom ramen för den finska barnskyddslagens fjärde kapitel: Barns delaktighet (Barnskyddslag 2007/417). Studiens design utgår från kvalitativ forskningsmetod och är en allmän litteraturstudie med sammanlagt sexton artiklar, som analyserats utifrån en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet har slutligen speglats mot den tidigare forskningen och den teoretiska referensramen, som behandlar barns delaktighet på olika nivåer. Studiens resultat indikerar på att den finländska lagstiftningen angående barns delaktighet är föredömligt, men det förekommer utmaningar i det praktiska genomförandet av dessa. Detta beror på att tydliga riktlinjer och strukturer för tillvägagångssätt saknas och det blir den professionellas ansvar att tolka och bedöma dessa styrdokument. Slutsatsen är att det finns utmaningar i barns delaktighet inom barnskyddet som förhindrar delaktigheten att nå den önskade nivån. Konsekvenserna av detta är att barn inte har möjlighet att vara så delaktig som de har rätt till och det kan leda till att arbetet inte utgår från barnets bästa, som är en rättighet och skyldighet. Utmaningarna inom barns delaktighet i barnskyddet presenteras under fyra huvudkategorier: Barnets mognad, relationen mellan barnet och den professionella, vuxnas makt och attityder.
Begränsningarna i denna studie har varit att hitta relevanta artiklar, som inte är äldre än tio år gamla. På grund av smalt utbud, har även äldre artiklar inkluderats.
Begränsningarna i denna studie har varit att hitta relevanta artiklar, som inte är äldre än tio år gamla. På grund av smalt utbud, har även äldre artiklar inkluderats.