Lasten ja nuorten toimijuus Vantaan kaupungin kuntouttavassa sijaishuollossa
Rönkkönen, Johanna; Tiainen, Nora (2022)
Rönkkönen, Johanna
Tiainen, Nora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255970
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Vantaan kaupungin kuntouttavassa sijaishuollossa olevien lasten ja nuorten toimijuutta. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, mitkä asiat edistävät tai estävät toimijuuden toteutumista arjessa heidän näkökulmistaan sekä siitä, miten toimijuutta voitaisiin tukea tehokkaammin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoitua yksilöhaastattelua hyödyntäen. Haastatteluissa käytettiin sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui neljä nuorta samasta yksiköstä. Haastattelut litteroitiin ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat nuorten olevan aktiivisia toimijoita omassa arjessaan osallistuen yksikössä järjestettävään toimintaan ja vaikuttaen niin velvollisuuksiinsa kuin vapaa-aikaansakin. Esiin nousi nuorten tarve vaikuttaa elämäänsä kaikissa sellaisissa asioissa, joissa se on mahdollista. Motivaation nähtiin olevan yksi taustalla vaikuttava tekijä aktiivisen toimijuuden toteutumisessa. Toimintaa ohjaavat rakenteet nähtiin kuitenkin yhtenä toimijuutta rajoittavana tekijänä.
Kuulluksi tulemisen kokemus oli vahvasti yhteydessä koettuun luottamukseen. Luottamusta kuitenkin heikensi erityisesti valvovien silmien alla oleminen ja seuraamusten pelko. Nuorilla oli tarve kiinnittyä ohjaajiin sekä tulla kuulluksi ja ymmärretyksi omissa asioissaan. Lisäksi yksilöllisyyden ja henkilökohtaisuuden kokemuksen tarve korostui omaohjaajasuhteessa. Omaohjaajan nähtiin olevan tärkeä tukipilari, kannustaja ja mukana kulkija. Yksilöllistä aikaa omaohjaajan kanssa toivottiin arjessa enemmän.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoitua yksilöhaastattelua hyödyntäen. Haastatteluissa käytettiin sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui neljä nuorta samasta yksiköstä. Haastattelut litteroitiin ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat nuorten olevan aktiivisia toimijoita omassa arjessaan osallistuen yksikössä järjestettävään toimintaan ja vaikuttaen niin velvollisuuksiinsa kuin vapaa-aikaansakin. Esiin nousi nuorten tarve vaikuttaa elämäänsä kaikissa sellaisissa asioissa, joissa se on mahdollista. Motivaation nähtiin olevan yksi taustalla vaikuttava tekijä aktiivisen toimijuuden toteutumisessa. Toimintaa ohjaavat rakenteet nähtiin kuitenkin yhtenä toimijuutta rajoittavana tekijänä.
Kuulluksi tulemisen kokemus oli vahvasti yhteydessä koettuun luottamukseen. Luottamusta kuitenkin heikensi erityisesti valvovien silmien alla oleminen ja seuraamusten pelko. Nuorilla oli tarve kiinnittyä ohjaajiin sekä tulla kuulluksi ja ymmärretyksi omissa asioissaan. Lisäksi yksilöllisyyden ja henkilökohtaisuuden kokemuksen tarve korostui omaohjaajasuhteessa. Omaohjaajan nähtiin olevan tärkeä tukipilari, kannustaja ja mukana kulkija. Yksilöllistä aikaa omaohjaajan kanssa toivottiin arjessa enemmän.