Päivystävä sairaanhoitaja ensihoidossa: laatukriteerit Soite ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien toiminnalle
Nivala, Virpi (2022)
Nivala, Virpi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276136
Tiivistelmä
Kehittämistyön tekemisen taustalla on Soite ensihoidossa vuonna 2019 aloitettu pilottiprojekti päivystävä sairaanhoitaja ensihoidossa. Projektin tavoitteena oli kiireettömien ensihoitopotilaiden päivystyskäyntien vähentäminen sekä potilaiden ohjaaminen päivävastaanotoille.
Tarkoituksena oli kuvailla, miten hoitotyön laatu ja turvallisuus sekä moniammatillisuus toteutuvat Soiten ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien tekemässä työssä. Tavoitteena oli laatukriteereiden luominen Soite ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien toiminnalle. Tutkimustehtävät olivat seuraavat: millaisia kokemuksia asiantuntijahoitajilla on moniammatillisen yhteistyön laadusta ja toimivuudesta ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien kanssa ja millaisia kokemuksia asiakkailla on saamansa hoidon laadusta sekä hoidon turvallisuudesta.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistutkimuksena. Menetelminä käytettiin teemahaastatteluita ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien kohtaamille asiakkaille sekä yhteistyötä tekeville hoitajille. Haastattelut analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien ajatuksia kartoitettiin SWOT-analyysin avulla ja se analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysillä. Kehittämistyön tuotoksena syntyi laatukriteerit Soite ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien toiminnalle aivoriihimenetelmää hyödyntäen.
Kehittämistyön perusteella Soiten ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien tekemä työ on laadukasta ja turvallista, jossa myös moniammatillisuus toteutuu. Yhteistyön koettiin olevan toimivaa, sujuvaa ja saumatonta. Asiakkaiden hoidossa nousivat esiin yksilöllisyys, kokonaisvaltaisuus, ammattitaito, turvallisuuden tunne, hoidon jatkuvuus sekä palvelun helppo saatavuus.
Tämä kehittämistyö tarjoaa tietoa hoidon laatuun ja turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä moniammatillisuuden tärkeydestä hoitotyössä asiakkaiden ja hoitohenkilökunnan näkökulmista. Tuloksia voidaan hyödyntää organisaatioissa kehitettäessä asiakastyötä entistä laadukkaampaan ja asiakkaita huomioivaan suuntaan.
Tarkoituksena oli kuvailla, miten hoitotyön laatu ja turvallisuus sekä moniammatillisuus toteutuvat Soiten ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien tekemässä työssä. Tavoitteena oli laatukriteereiden luominen Soite ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien toiminnalle. Tutkimustehtävät olivat seuraavat: millaisia kokemuksia asiantuntijahoitajilla on moniammatillisen yhteistyön laadusta ja toimivuudesta ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien kanssa ja millaisia kokemuksia asiakkailla on saamansa hoidon laadusta sekä hoidon turvallisuudesta.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistutkimuksena. Menetelminä käytettiin teemahaastatteluita ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien kohtaamille asiakkaille sekä yhteistyötä tekeville hoitajille. Haastattelut analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien ajatuksia kartoitettiin SWOT-analyysin avulla ja se analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysillä. Kehittämistyön tuotoksena syntyi laatukriteerit Soite ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien toiminnalle aivoriihimenetelmää hyödyntäen.
Kehittämistyön perusteella Soiten ensihoidon päivystävien sairaanhoitajien tekemä työ on laadukasta ja turvallista, jossa myös moniammatillisuus toteutuu. Yhteistyön koettiin olevan toimivaa, sujuvaa ja saumatonta. Asiakkaiden hoidossa nousivat esiin yksilöllisyys, kokonaisvaltaisuus, ammattitaito, turvallisuuden tunne, hoidon jatkuvuus sekä palvelun helppo saatavuus.
Tämä kehittämistyö tarjoaa tietoa hoidon laatuun ja turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä moniammatillisuuden tärkeydestä hoitotyössä asiakkaiden ja hoitohenkilökunnan näkökulmista. Tuloksia voidaan hyödyntää organisaatioissa kehitettäessä asiakastyötä entistä laadukkaampaan ja asiakkaita huomioivaan suuntaan.