Pedagogisia reseptejä säveltämisen ohjaukseen
Editoija
Unkari-Virtanen, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-328-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-328-2
Tiivistelmä
Miten käyttää digitaalisia välineitä opetuksessa? Tässä reseptikokoelmassa esitellään säveltämisen opetukseen kymmenen hyväksi testattua pedagogista reseptiä, joissa hyödynnetään digivälineitä tai opetetaan etänä.
Julkaisu on viimeinen Säveltämisen pedagogiikkaa (Säpe) -koulutuksissa kehitellyistä pedagogisista ohjekirjoista. Säpe-koulutuksiin osallistui vuosina 2016–2021 yli 300 musiikin opettajaa eri oppilaitoksista eli peruskouluista, lukioista, musiikkioppilaitoksista tai vapaasta sivistystyöstä. Osallistujat toteuttivat koulutuksessa säveltämisprojektin omassa oppilaitoksessaan oppilaittensa kanssa. Osa projekteista on muotoiltu pedagogisiksi resepteiksi.
Monet reseptit tarttuvat opetussuunnitelmien tuomiin uusiin haasteisiin, esimerkiksi seuraaviin:
Miten aloittaa säveltäminen lasten tai aloittelijoiden kanssa?
Miten ryhmä voi säveltää yhdessä?
Miten opettaja voi ohjata säveltämistä, kun ei ehkä miellä itseään säveltäjäksi?
Tämä julkaisu antaa vinkkejä siihen, miten säveltämisen opettamisen ja ohjaamisen voi aloittaa ja miten edetä siinä pidemmälle edistyneiden oppilaiden kanssa.
Julkaisu on tuotettu osana DigiSäpe-täydennyskoulutushanketta, jota rahoitti Opetushallitus. Koulutuksessa kehitettiin käytännön työkaluja säveltämisen ohjaamiseen digivälineillä. Hanketta toteutti Metropolia Ammattikorkeakoulu yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Helsingin yliopiston opettajankoulutusyksikön kanssa vuosina 2020–2021.
Julkaisu on viimeinen Säveltämisen pedagogiikkaa (Säpe) -koulutuksissa kehitellyistä pedagogisista ohjekirjoista. Säpe-koulutuksiin osallistui vuosina 2016–2021 yli 300 musiikin opettajaa eri oppilaitoksista eli peruskouluista, lukioista, musiikkioppilaitoksista tai vapaasta sivistystyöstä. Osallistujat toteuttivat koulutuksessa säveltämisprojektin omassa oppilaitoksessaan oppilaittensa kanssa. Osa projekteista on muotoiltu pedagogisiksi resepteiksi.
Monet reseptit tarttuvat opetussuunnitelmien tuomiin uusiin haasteisiin, esimerkiksi seuraaviin:
Miten aloittaa säveltäminen lasten tai aloittelijoiden kanssa?
Miten ryhmä voi säveltää yhdessä?
Miten opettaja voi ohjata säveltämistä, kun ei ehkä miellä itseään säveltäjäksi?
Tämä julkaisu antaa vinkkejä siihen, miten säveltämisen opettamisen ja ohjaamisen voi aloittaa ja miten edetä siinä pidemmälle edistyneiden oppilaiden kanssa.
Julkaisu on tuotettu osana DigiSäpe-täydennyskoulutushanketta, jota rahoitti Opetushallitus. Koulutuksessa kehitettiin käytännön työkaluja säveltämisen ohjaamiseen digivälineillä. Hanketta toteutti Metropolia Ammattikorkeakoulu yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Helsingin yliopiston opettajankoulutusyksikön kanssa vuosina 2020–2021.