Palvelukonseptin kehittäminen muotoilun menetelmin: liikunnallisen satumainen hahmoviihdepalvelu lapsille
Aimolahti, Jenni (2022)
Aimolahti, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255959
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää palvelukonsepti yritysidealle. Palvelussa halutaan tarjota liikuntapainotteista viihdepalvelua lastenjuhliin ja -tapahtumiin satuhahmojen avulla. Palvelukonsepti kehitettiin palvelumuotoilun menetelmin. Toimeksiantajana toimi tekijä itse. Prosessi aloitettiin joulukuussa 2021 ja valmistui huhtikuussa 2022. Palvelukonseptin tarkoitus on toimia toimeksiantajan apuvälineenä jatkokehittämisessä; palvelun päälinjojen selkeyttämisessä ja liiketoimintasuunnitelman laadinnassa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan lastenliikunnan ja -ohjauksen, satuhahmojen ja hahmomarkkinoinnin sekä palvelumuotoilun ja -konseptin kokonaisuuksia. Toiminnallisessa osuudessa palvelumuotoilu toteutettiin kolmivaiheisena prosessina, sisältäen oivallukset-, kehittäminen- ja kokeileminen -vaiheet. Palvelumuotoilun menetelmiä käytettiin vaiheittain asiakaslähtöisen konseptin kehittämiseen. Työ rajattiin brändihahmon ja toiminnan sisällön pääpiirteiden kehittämiseen. Osuudet muodostavat toimivan kokonaisuuden.
Palvelukonsepti luotiin työn produktiksi helposti silmäiltävään muotoon ja raportti täydentää lopputuotosta. Konsepti pohjautuu yksinkertaiseen palvelupolkuun, jonka yhteydessä esitellään toiminnan pääpiirteet; yritysidea, asiakassegmentit, toimintatavat, päätavoitteet sekä tarvittavia resursseja. Konseptiin kuuluu myös tuotekortti, palvelulupaus, palvelua ohjaavat arvot sekä vuosikello palvelun arvon muodostumiselle. Konseptiproduktissa on nähtävissä myös alustavaa visuaalista ilmettä logon ja värimaailman muodossa. Palvelukonsepti jättää tilaa yksityiskohtien jatkokehitykselle niin toiminnan kuin brändin ja hahmojenkin suhteen.
Satuhahmon avulla toteutettava liikunnallinen viihdepalvelu herättää kohdeasiakkaissa kiinnostusta. Brändihahmo on potentiaalinen markkinointikeino ja olennainen osa kyseistä kehitettävää palvelutoimintaa. Se pyritään integroimaan palvelun kaikkiin vaiheisiin. Hahmo ja palvelu suunnataan leikki-ikäisille lapsille ja heidän perheilleen. Palvelua voidaan tilata esimerkiksi yksityisjuhliin, tempauksiin, päiväkoteihin ja keskusten tapahtumiin. Brändihahmoina tarjotaan alustavasti keiju-, pupu- ja peikkohahmoja, joilla kaikilla on oma tarinansa. Palvelun satumaisuus luodaan satuhahmojen lisäksi toiminnan tarinallistamisen kautta sekä visuaalisin yksityiskohdin ja aistittavin elämyselementein.
Asiakaslähtöinen palvelu tulee voida suunnata erilaisille kohderyhmille hahmon kiehtovuuden sekä sisällön mielekkyyden takaamiseksi. Ikä, sosiaalinen tausta, erityistarpeet ja toiveet pyritään huomioimaan palvelussa. Palvelutoimintaa pohditaan raportissa liikunnan ammattilaisena myös moniammatillisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmista. Lisäksi skaalattavuuden mahdollisuudet pidetään avoinna, vaikka palvelu tarjotaan alustavasti paikallisena. Palvelukonsepti toimii idean hahmottamisapuna ja näin tarvittaessa monistettavuuden apuvälineenä. Tuotteistettu idea on helppo esitellä myös sidosryhmille ja toiminnan edistämisessä auttaville tahoille jatkokehittämistä ajatellen; toimiva ja asiakaslähtöinen palvelu luodaan ihmisille, ihmisten kanssa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan lastenliikunnan ja -ohjauksen, satuhahmojen ja hahmomarkkinoinnin sekä palvelumuotoilun ja -konseptin kokonaisuuksia. Toiminnallisessa osuudessa palvelumuotoilu toteutettiin kolmivaiheisena prosessina, sisältäen oivallukset-, kehittäminen- ja kokeileminen -vaiheet. Palvelumuotoilun menetelmiä käytettiin vaiheittain asiakaslähtöisen konseptin kehittämiseen. Työ rajattiin brändihahmon ja toiminnan sisällön pääpiirteiden kehittämiseen. Osuudet muodostavat toimivan kokonaisuuden.
Palvelukonsepti luotiin työn produktiksi helposti silmäiltävään muotoon ja raportti täydentää lopputuotosta. Konsepti pohjautuu yksinkertaiseen palvelupolkuun, jonka yhteydessä esitellään toiminnan pääpiirteet; yritysidea, asiakassegmentit, toimintatavat, päätavoitteet sekä tarvittavia resursseja. Konseptiin kuuluu myös tuotekortti, palvelulupaus, palvelua ohjaavat arvot sekä vuosikello palvelun arvon muodostumiselle. Konseptiproduktissa on nähtävissä myös alustavaa visuaalista ilmettä logon ja värimaailman muodossa. Palvelukonsepti jättää tilaa yksityiskohtien jatkokehitykselle niin toiminnan kuin brändin ja hahmojenkin suhteen.
Satuhahmon avulla toteutettava liikunnallinen viihdepalvelu herättää kohdeasiakkaissa kiinnostusta. Brändihahmo on potentiaalinen markkinointikeino ja olennainen osa kyseistä kehitettävää palvelutoimintaa. Se pyritään integroimaan palvelun kaikkiin vaiheisiin. Hahmo ja palvelu suunnataan leikki-ikäisille lapsille ja heidän perheilleen. Palvelua voidaan tilata esimerkiksi yksityisjuhliin, tempauksiin, päiväkoteihin ja keskusten tapahtumiin. Brändihahmoina tarjotaan alustavasti keiju-, pupu- ja peikkohahmoja, joilla kaikilla on oma tarinansa. Palvelun satumaisuus luodaan satuhahmojen lisäksi toiminnan tarinallistamisen kautta sekä visuaalisin yksityiskohdin ja aistittavin elämyselementein.
Asiakaslähtöinen palvelu tulee voida suunnata erilaisille kohderyhmille hahmon kiehtovuuden sekä sisällön mielekkyyden takaamiseksi. Ikä, sosiaalinen tausta, erityistarpeet ja toiveet pyritään huomioimaan palvelussa. Palvelutoimintaa pohditaan raportissa liikunnan ammattilaisena myös moniammatillisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmista. Lisäksi skaalattavuuden mahdollisuudet pidetään avoinna, vaikka palvelu tarjotaan alustavasti paikallisena. Palvelukonsepti toimii idean hahmottamisapuna ja näin tarvittaessa monistettavuuden apuvälineenä. Tuotteistettu idea on helppo esitellä myös sidosryhmille ja toiminnan edistämisessä auttaville tahoille jatkokehittämistä ajatellen; toimiva ja asiakaslähtöinen palvelu luodaan ihmisille, ihmisten kanssa.