To beauty or not to beauty : developing the student experience of a private cosmetology school
Säylä, Elina (2022)
Säylä, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255844
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät vaikuttavat opiskelijakokemuksen muodostumiseen ja miten opiskelijakokemusta voi parantaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii yksityinen kosmetologikoulu. Oppilaitoksen uudet omistaja haluavat kehittää koulun toimintaa ja tarjota opiskelijoille erinomaisen opiskelijakokemuksen tehdäkseen koulusta houkuttelevan vaihtoehdon myös tulevaisuuden kosmetologiopiskelijoille.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu asiakaskokemuksen teoriasta ja tekemällä oppimisen metodista. Asiakaskokemus määritellään ja sitä tutkitaan eri näkökulmista ja tekemällä oppimisen metodi ja sen merkitys suhteessa ammatilliseen oppimiseen selitetään. Empiirisessä osassa käytettyjä menetelmiä ovat haastattelut, työpajat ja benchmarking.
Tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa opiskelijoiden näkemyksistä opiskeluun liittyen, ja tulokset paljastavat tärkeimmät kehittämiskohteet. Tulosten perusteella tehtiin opiskelijakokemuksen kehittämiseen liittyviä ehdotuksia ja prototyyppejä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan antoi arvokasta tietoa toimeksiantajalle, ja osa kehittämisehdotuksista otettiin oppilaitoksessa käyttöön jo kirjoitusprosessin aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu asiakaskokemuksen teoriasta ja tekemällä oppimisen metodista. Asiakaskokemus määritellään ja sitä tutkitaan eri näkökulmista ja tekemällä oppimisen metodi ja sen merkitys suhteessa ammatilliseen oppimiseen selitetään. Empiirisessä osassa käytettyjä menetelmiä ovat haastattelut, työpajat ja benchmarking.
Tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa opiskelijoiden näkemyksistä opiskeluun liittyen, ja tulokset paljastavat tärkeimmät kehittämiskohteet. Tulosten perusteella tehtiin opiskelijakokemuksen kehittämiseen liittyviä ehdotuksia ja prototyyppejä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan antoi arvokasta tietoa toimeksiantajalle, ja osa kehittämisehdotuksista otettiin oppilaitoksessa käyttöön jo kirjoitusprosessin aikana.