Visuaalisen ilmeen uudistus – Monikanavaiset ja skaalautuvat viestintämateriaalit graafisessa ohjeistossa
Hirvonen, Anne-Maria (2022)
Hirvonen, Anne-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa vintage-alan yritykselle Holmström Second Handille skaalautuva, soveltuva ja pieniresurssisesti toteutettava uudistettu visuaalinen ilme. Onnistuessaan visuaalinen identiteetti erottuu positiivisesti kilpailijoista.
Työn teoriaosuuksissa käsitellään visuaalisen identiteetin suunnittelun perusteita. Työssä suunnittelun pohjana käytettiin design management -prosessia ja logosuunnittelussa Esa Savolan Hyvän logon resepti -nelikenttää. Lisäksi toimeksiantajan kilpailijoista toteutettiin vertaisarviointia.
Opinnäytetyön produktiona valmistui graafinen ohjeisto, jonka avulla yrityksen visuaalista ilmettä on helppo toteuttaa. Ohjeistosta voi tarkistaa, kuinka valmistaa määritellyn visuaalisen ilmeen mukaisia sovelluksia, esimerkiksi aukioloaikatiedotteita, tuotekuvia tai lomakkeita.
Työn teoriaosuuksissa käsitellään visuaalisen identiteetin suunnittelun perusteita. Työssä suunnittelun pohjana käytettiin design management -prosessia ja logosuunnittelussa Esa Savolan Hyvän logon resepti -nelikenttää. Lisäksi toimeksiantajan kilpailijoista toteutettiin vertaisarviointia.
Opinnäytetyön produktiona valmistui graafinen ohjeisto, jonka avulla yrityksen visuaalista ilmettä on helppo toteuttaa. Ohjeistosta voi tarkistaa, kuinka valmistaa määritellyn visuaalisen ilmeen mukaisia sovelluksia, esimerkiksi aukioloaikatiedotteita, tuotekuvia tai lomakkeita.