Varhaiskasvatuksen pedagogiikka vuorohoidossa
Ylönen, Tiina; Lehtonen, Tuula (2014)
Ylönen, Tiina
Lehtonen, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, miten vuoropäiväkotien lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien näkökulmasta katsottuna varhaiskasvatuksen pedagogiikka toteutuu vuoro-hoidossa. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten varhaiskasvatussuunnitelma ja lasten osal-lisuus näkyvät vuorohoidossa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin omahoitajuutta, pien-ryhmätoimintaa, esiopetusta ja erityistä tukea vuorohoidossa.
Opinnäytetyö on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Perheet 24/7 – tutkimushanketta. Hanketta hallinnoi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikkö. Hankkeessa ovat mukana myös Jyväskylän yliopiston Kasvatustieteiden laitos, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Utrechtin ja Manchesterin yliopistot. Hankkeen tavoitteena on selvittää lasten sosioemotionaalista hyvinvointia ja lapsiperheen arkea 24/7- taloudessa Suomessa, Iso-Britanniassa ja Hollannissa.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, lisäksi tutkimusaineisto sisältää kvalitatiivista tutkimusaineistoa. Aineisto kerättiin survey-tutkimuksena. Tutkimuksen kohdejoukkona oli-vat vuorohoitoa tarjoavien päiväkotien työntekijät Suomessa, perusjoukko koostui 227:stä päivähoidon työntekijästä. Tutkimuksen otanta muodostui 196:sta työntekijästä. Työntekijät vastasivat web-kyselyyn, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyse-lyssä kartoitettiin heidän näkemyksiään vuorohoidon haasteista sekä hyvistä käytänteistä. Kyselytutkimus toteutettiin helmi-huhtikuussa 2013.
Tulokset osoittavat, että kasvattajilla on mahdollisuus huomioida lapsi yksilöllisesti vuoro-hoidossa. Lisäksi iltaisin ja viikonloppuisin mahdollistuu lasta kuunteleva ja osallistava toi-minta. Haasteena nousi esiin varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteutuminen iltaisin ja vii-konloppuisin, etenkin esiopetuksen ja erityisen tuen näkökulmasta katsottuna. Lasten, työn-tekijöiden ja lapsiryhmän vaihtuvuus hoitopäivän aikana hankaloitti niin toiminnan suunnitte-lua kuin lasten kaverisuhteita.
Opinnäytetyö on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Perheet 24/7 – tutkimushanketta. Hanketta hallinnoi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikkö. Hankkeessa ovat mukana myös Jyväskylän yliopiston Kasvatustieteiden laitos, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Utrechtin ja Manchesterin yliopistot. Hankkeen tavoitteena on selvittää lasten sosioemotionaalista hyvinvointia ja lapsiperheen arkea 24/7- taloudessa Suomessa, Iso-Britanniassa ja Hollannissa.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, lisäksi tutkimusaineisto sisältää kvalitatiivista tutkimusaineistoa. Aineisto kerättiin survey-tutkimuksena. Tutkimuksen kohdejoukkona oli-vat vuorohoitoa tarjoavien päiväkotien työntekijät Suomessa, perusjoukko koostui 227:stä päivähoidon työntekijästä. Tutkimuksen otanta muodostui 196:sta työntekijästä. Työntekijät vastasivat web-kyselyyn, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyse-lyssä kartoitettiin heidän näkemyksiään vuorohoidon haasteista sekä hyvistä käytänteistä. Kyselytutkimus toteutettiin helmi-huhtikuussa 2013.
Tulokset osoittavat, että kasvattajilla on mahdollisuus huomioida lapsi yksilöllisesti vuoro-hoidossa. Lisäksi iltaisin ja viikonloppuisin mahdollistuu lasta kuunteleva ja osallistava toi-minta. Haasteena nousi esiin varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteutuminen iltaisin ja vii-konloppuisin, etenkin esiopetuksen ja erityisen tuen näkökulmasta katsottuna. Lasten, työn-tekijöiden ja lapsiryhmän vaihtuvuus hoitopäivän aikana hankaloitti niin toiminnan suunnitte-lua kuin lasten kaverisuhteita.