KOULUIKÄISEN LAPSEN SURU : Miten vanhempana autan 1.-6. -luokkalaista lasta kun läheinen kuolee?
Proctor, Tania (2014)
Proctor, Tania
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127303
Tiivistelmä
Kouluikäisen lapsen surua käsittelevä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän Kriisikeskus Mobilen kanssa. Toiminnallisen työn päämääränä oli luoda kriisityössä käytettävä asiakkaille suun-nattu selkeä ja helppolukuinen vihko. Vihkoa tarvittiin tukemaan vanhempaa auttamaan kouluikäistä, 1.-6. -luokkalaista lasta kohtaamaan läheisen kuoleman aiheuttama suru.
Kouluikäisen lapsen suru -vihkoon koottiin tärkeimmät asiat, jotka voivat olla vanhemmalle avuksi. Asioiksi valittiin: miten lapselle voi kertoa läheisen kuolemasta, miten kunkin ikäiset lapset ymmär-tävät kuoleman, mitkä ovat tyypillisiä ja tavallisia surureaktioita, kuinka lapsen voi ottaa mukaan hautajaisiin ja vainajan näkemiseen sekä miten tapahtunutta voi käsitellä koulussa. Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui Kouluikäisen lapsen suru -vihkon luominen sekä selkeän opinnäytetyöraportin kirjoittaminen vihkon taustaksi ja pohjaksi.
Opinnäytetyöraportti kirjoitettiin suurelta osin Kouluikäisen lapsen suru -vihkon tietoperustasta, mi-hin vihkoa huomattavasti laajemmin kirjattiin yllä luetellut aiheet. Tietoperusta kerättiin aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta, tutkimuksesta, artikkeleista ja vihkon kaltaisesta tukimateriaalista. Tietoperustaan koottiin teoriaa, keskeisiä käsitteitä, käytännön kehotuksia ja lasten kokemuksia.
Raporttiin sisällytettiin myös Kouluikäisen lapsen suru -vihkon luomisprosessin avaamista, käsittelyä ja pohdintaa. Raportin loppuun kirjattiin kriisimateriaalin tekemiseen, sanavalintoihin, ulkoasuun ja kuvittamiseen liittyviä vaiheita. Raporttia tahdittamaan lisättiin Kouluikäisen lapsen suru -vihkoon tehdyt kuvat ja sisällöt. Kriisityössä käytettävän materiaalin tekemiseen liittyi paljon asiakaslähtöistä harkintaa sanojen, kuvien ja ulkoasun kokonaisuutta luotaessa. Lopulta valmis Kouluikäisen lapsen suru -vihko täytti alussa asetetut tavoitteet. Vihkon kohderyhmä kasvoi siihen tehtyjen kuvien myötä vanhemmista myös sureviin lapsiin.
Kouluikäisen lapsen suru -vihkoon koottiin tärkeimmät asiat, jotka voivat olla vanhemmalle avuksi. Asioiksi valittiin: miten lapselle voi kertoa läheisen kuolemasta, miten kunkin ikäiset lapset ymmär-tävät kuoleman, mitkä ovat tyypillisiä ja tavallisia surureaktioita, kuinka lapsen voi ottaa mukaan hautajaisiin ja vainajan näkemiseen sekä miten tapahtunutta voi käsitellä koulussa. Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui Kouluikäisen lapsen suru -vihkon luominen sekä selkeän opinnäytetyöraportin kirjoittaminen vihkon taustaksi ja pohjaksi.
Opinnäytetyöraportti kirjoitettiin suurelta osin Kouluikäisen lapsen suru -vihkon tietoperustasta, mi-hin vihkoa huomattavasti laajemmin kirjattiin yllä luetellut aiheet. Tietoperusta kerättiin aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta, tutkimuksesta, artikkeleista ja vihkon kaltaisesta tukimateriaalista. Tietoperustaan koottiin teoriaa, keskeisiä käsitteitä, käytännön kehotuksia ja lasten kokemuksia.
Raporttiin sisällytettiin myös Kouluikäisen lapsen suru -vihkon luomisprosessin avaamista, käsittelyä ja pohdintaa. Raportin loppuun kirjattiin kriisimateriaalin tekemiseen, sanavalintoihin, ulkoasuun ja kuvittamiseen liittyviä vaiheita. Raporttia tahdittamaan lisättiin Kouluikäisen lapsen suru -vihkoon tehdyt kuvat ja sisällöt. Kriisityössä käytettävän materiaalin tekemiseen liittyi paljon asiakaslähtöistä harkintaa sanojen, kuvien ja ulkoasun kokonaisuutta luotaessa. Lopulta valmis Kouluikäisen lapsen suru -vihko täytti alussa asetetut tavoitteet. Vihkon kohderyhmä kasvoi siihen tehtyjen kuvien myötä vanhemmista myös sureviin lapsiin.