Sovittelutoimiston yhteistyökumppaneiden näkemyksiä ja toiveita yhteistyöstä
Harju, Sari (2022)
Harju, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215571
Tiivistelmä
Kymi-Saimaan sovittelutoimisto vastaa rikos- ja riita-asioiden sovittelusta Etelä-Savon, Kaakkois-Suomen ja Varkauden alueilla. Sovitteluprosessiin kuuluu olennaisena osana asiakkaiden neuvonta ja ohjaaminen erilaisiin jatko- ja tukipalveluihin kuten mielenterveys- ja päihdepalveluihin, velkaneuvontaan sekä väkivallan uhreille ja tekijöille suunnattuihin tukipalveluihin.
Kymi-Saimaan sovittelutoimisto toimi tilaajana tälle tutkimukselle, jonka tarkoituksena oli kartoittaa Kymi-Saimaan sovittelutoimiston yhteistyöverkostoa ja kehittää yhteistyötä jatko- ja tukipalvelujen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia näkemyksiä eri yhteistyötahoilla on yhteistyöstä, sen kehittämistarpeista ja haasteista. Tutkimuksen tavoitteena oli myös löytää mahdollisia uusia yhteistyön käynnistämisestä kiinnostuneita tahoja, joten tutkimusta varten kartoitettiin Kymi-Saimaan sovittelutoimiston toiminta-alueilla sijaitsevia palveluntarjoajia sosiaali- ja terveyspalveluista ja järjestöistä sekä oikeuslaitoksesta.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, minkälaista yhteistyötä Kymi-Saimaan sovittelutoimisto ja sen eri paikkakunnilla sijaitsevat toimistot olivat tehneet jatko- ja tukipalveluiden kanssa. Toisena tutkimusongelmana oli selvittää, minkälaisia toiveita eri yhteistyötahoilla oli yhteistyön kehittämisen suhteen. Kolmas tutkimusongelma oli selvittää, mitä mahdollisia haasteita yhteistyössä oli ollut.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka tehtiin sähköisellä Webropol-ohjelmalla. Kyselyssä oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Vastaukset analysoitiin ja tulokset esitetään yhteistyön määrää koskevien kysymysten osalta prosenttijakaumilla. Avoimia kysymyksiä analysoitiin sisällönanalyysin avulla tutkimusongelmittain.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että Kymi-Saimaan sovittelutoimiston ja eri jatko- ja tukipalvelujen välillä oli jonkin verran tehty yhteistyötä, mutta se oli enimmäkseen satunnaista tietojen vaihtoa tai tapaamisia. Tehtyyn yhteistyöhön oltiin tyytyväisiä, mutta enemmän toivottiin säännöllisiä tapaamisia ja yhteistä kehittämistä sekä asiakasohjaukseen liittyvää yhteistyötä. Myös Kymi-Saimaan sovittelutoimistosta ja sen toiminnasta kaivattiin lisää tietoa. Kymi-Saimaa mediation office is responsible for mediating criminal and civil cases in the regions of Southern Savonia, South-East Finland and Varkaus. The mediation process includes counseling and referral of clients to various follow-up and support services such as mental health and substance abuse services, debt counseling and support services for the victims and perpetrators of violence.
The purpose of the thesis was to explore the co-operation network of Kymi-Saimaa mediation office and to develop the co-operation with follow-up and support services. The aim of the study was to find out the co-operation parties' views on co-operation and how to develop the co-operation between Kymi-Saimaa mediation office and the support service providers. The aim of the study was also to find possible new parties interested in starting co-operation, so for the study service providers located in the areas of operation of Kymi-Saimaa mediation office were identified from social and health services and organizations as well as the judiciary.
The objective of the thesis was to find out what kind of co-operation Kymi-Saimaa mediation office and its offices in different locations had had with support and follow-up services. Another research question was to find out what kind of wishes the different partners had regarding the development of co-operation. The third research question was to find out what possible challenges the collaboration had had.
The study was a quantitative survey conducted using the electronic Webropol survey. The responses were analyzed, and the results are presented in percentage distributions for questions on the level of cooperation. Open-ended questions were analyzed by content analysis.
Based on the results of the study, it was found that there was some co-operation between Kymi-Saimaa mediation office and the various follow-up and support services, but this was mostly an occasional exchange of information or meetings. They were satisfied with the co-operation, but more regular meetings and joint development, as well as co-operation related to customer management, was hoped for. More information was also needed about Kymi-Saimaa mediation office and its activities.
Kymi-Saimaan sovittelutoimisto toimi tilaajana tälle tutkimukselle, jonka tarkoituksena oli kartoittaa Kymi-Saimaan sovittelutoimiston yhteistyöverkostoa ja kehittää yhteistyötä jatko- ja tukipalvelujen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia näkemyksiä eri yhteistyötahoilla on yhteistyöstä, sen kehittämistarpeista ja haasteista. Tutkimuksen tavoitteena oli myös löytää mahdollisia uusia yhteistyön käynnistämisestä kiinnostuneita tahoja, joten tutkimusta varten kartoitettiin Kymi-Saimaan sovittelutoimiston toiminta-alueilla sijaitsevia palveluntarjoajia sosiaali- ja terveyspalveluista ja järjestöistä sekä oikeuslaitoksesta.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, minkälaista yhteistyötä Kymi-Saimaan sovittelutoimisto ja sen eri paikkakunnilla sijaitsevat toimistot olivat tehneet jatko- ja tukipalveluiden kanssa. Toisena tutkimusongelmana oli selvittää, minkälaisia toiveita eri yhteistyötahoilla oli yhteistyön kehittämisen suhteen. Kolmas tutkimusongelma oli selvittää, mitä mahdollisia haasteita yhteistyössä oli ollut.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka tehtiin sähköisellä Webropol-ohjelmalla. Kyselyssä oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Vastaukset analysoitiin ja tulokset esitetään yhteistyön määrää koskevien kysymysten osalta prosenttijakaumilla. Avoimia kysymyksiä analysoitiin sisällönanalyysin avulla tutkimusongelmittain.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että Kymi-Saimaan sovittelutoimiston ja eri jatko- ja tukipalvelujen välillä oli jonkin verran tehty yhteistyötä, mutta se oli enimmäkseen satunnaista tietojen vaihtoa tai tapaamisia. Tehtyyn yhteistyöhön oltiin tyytyväisiä, mutta enemmän toivottiin säännöllisiä tapaamisia ja yhteistä kehittämistä sekä asiakasohjaukseen liittyvää yhteistyötä. Myös Kymi-Saimaan sovittelutoimistosta ja sen toiminnasta kaivattiin lisää tietoa.
The purpose of the thesis was to explore the co-operation network of Kymi-Saimaa mediation office and to develop the co-operation with follow-up and support services. The aim of the study was to find out the co-operation parties' views on co-operation and how to develop the co-operation between Kymi-Saimaa mediation office and the support service providers. The aim of the study was also to find possible new parties interested in starting co-operation, so for the study service providers located in the areas of operation of Kymi-Saimaa mediation office were identified from social and health services and organizations as well as the judiciary.
The objective of the thesis was to find out what kind of co-operation Kymi-Saimaa mediation office and its offices in different locations had had with support and follow-up services. Another research question was to find out what kind of wishes the different partners had regarding the development of co-operation. The third research question was to find out what possible challenges the collaboration had had.
The study was a quantitative survey conducted using the electronic Webropol survey. The responses were analyzed, and the results are presented in percentage distributions for questions on the level of cooperation. Open-ended questions were analyzed by content analysis.
Based on the results of the study, it was found that there was some co-operation between Kymi-Saimaa mediation office and the various follow-up and support services, but this was mostly an occasional exchange of information or meetings. They were satisfied with the co-operation, but more regular meetings and joint development, as well as co-operation related to customer management, was hoped for. More information was also needed about Kymi-Saimaa mediation office and its activities.