Koulukiusaamisen vaikutukset minäkuvaan ja identiteettiin nuorilla : ajastetun PowerPoint -esityksen laatiminen Kempeleen Kirkonkylän koulun opetusmateriaaliksi
Mäkinen, Ronja; Nordström, Anu; Rita, Lotta (2022)
Mäkinen, Ronja
Nordström, Anu
Rita, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215597
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kempeleen Kirkonkylän koulun kanssa. Opinnäytetyön aiheena oli koulukiusaamisen vaikutukset minäkuvaan ja identiteettiin nuorilla. Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin Kempeleen kirkonkylän koululle ajastetun PowerPoint -esitys opinnäytetyön aiheesta. Tavoitteena oli tuottaa laadukas opetusmateriaali Kempeleen Kirkonkylän koulun käyttöön.
Ajastetussa PowerPoint -esityksessä käytiin läpi koulukiusaamiseen liittyviä haasteita, mitkä tekijät altistavat koulukiusaamiselle sekä sen vaikutuksia minäkuvaan ja identiteettiin. Ajastettu Power-Point -esitys sisälsi teoriatietoa ja oppilaita osallistavia kysymyksiä opinnäytetyön aiheesta.
Ajastetun PowerPoint -esityksen käsikirjoitus ja toteutus luotiin kerätyn aineiston tietoperustan pohjalta. Opetusmateriaalia työstäessä tehtiin tiiviisti yhteistyötä ohjaavan opettajan sekä yhteistyökumppanin kanssa. Tuotoksesta saatiin palautetta sen eri vaiheissa.
Projektin lopputuotteena valmistui ajastettu PowerPoint -esitys opetusmateriaalikäyttöön Kempeleen Kirkonkylän koululle. Tuote toteutettiin sähköisessä muodossa, jonka voi ottaa opetuskäyttöön terveystiedon tunneille 5.–9. luokkalaisille. Ajastetun PowerPoint -esityksen käyttö opetusmateriaalina havainnollistaa oppilaille koulukiusaamisen vaikutuksista minäkuvaan ja identiteettiin.
Ajastetussa PowerPoint -esityksessä käytiin läpi koulukiusaamiseen liittyviä haasteita, mitkä tekijät altistavat koulukiusaamiselle sekä sen vaikutuksia minäkuvaan ja identiteettiin. Ajastettu Power-Point -esitys sisälsi teoriatietoa ja oppilaita osallistavia kysymyksiä opinnäytetyön aiheesta.
Ajastetun PowerPoint -esityksen käsikirjoitus ja toteutus luotiin kerätyn aineiston tietoperustan pohjalta. Opetusmateriaalia työstäessä tehtiin tiiviisti yhteistyötä ohjaavan opettajan sekä yhteistyökumppanin kanssa. Tuotoksesta saatiin palautetta sen eri vaiheissa.
Projektin lopputuotteena valmistui ajastettu PowerPoint -esitys opetusmateriaalikäyttöön Kempeleen Kirkonkylän koululle. Tuote toteutettiin sähköisessä muodossa, jonka voi ottaa opetuskäyttöön terveystiedon tunneille 5.–9. luokkalaisille. Ajastetun PowerPoint -esityksen käyttö opetusmateriaalina havainnollistaa oppilaille koulukiusaamisen vaikutuksista minäkuvaan ja identiteettiin.