Tarinoita laulajan urasta, minuudesta ja luovuudesta
Alakärppä, Juhani (2022)
Alakärppä, Juhani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215516
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät tukivat yksilön luovuuden ja mielikuvituksen kehittymistä kahden erilaisen uran kulkeneen laulutaiteilijan lapsuudessa ja kasvatuksessa, ja mitkä tekijät vahvistivat heidän minuuttaan ja psyykettään. Työssäni matkustin lauluprofessori, oopperalaulaja Jorma Hynnisen sekä oman elämäntarinan ja -kokemuksen kautta laulutaiteilijan elämään. Erityisenä kysymyksenä tarkastelin sitä, mitkä laulutaiteilijoiden lapsuudenkokemuksissa vaikuttivat siihen, että he valitsivat ammatiksi taiteen ja laulajan uran.
Työssä esitetään ensin teoreettinen tausta luovuuden ja taiteen roolista psyyken voimavarana. Työn käytännöllisessä osassa referoin omaa ja lauluprofessori Hynnisen lapsuuden kokemuksia. Haastattelin lauluprofessoria hänen kotonaan Leppävirralla. Analysoin lapsuutemme kokemuksia ja tarinoita siitä näkökulmasta, miten ne vaikuttivat valintoihimme ja miten minuus, luovuus ja taide tuntui ja näkyi meidän elämässämme. Käsittelin luovuuden ja taiteen kokemista haastattelumateriaalin, subjektiivisen kokemukseni ja esitetyn teoriatietoon nojaten.
Työn tuloksina esitän kokoamani materiaalin ja teoriatiedon synteesinä useita tekijöitä lapsen kasvatuksessa ja kasvussa, jotka edesauttavat luovuuden syntyä ja vahvistavat yksilön minuutta ja psyykettä. Lapsuuden eri kehitysvaiheissa on tärkeää, että yksilö saa aikuisten taholta hyväksytyksi tulemisen kokemuksia juuri sellaisena millainen hän on. Omanarvontuntoon ja itsetuntoon vaikuttavat myös lapsuudenkodin ilmapiiri sekä isän ja äidin suhtautuminen lapseen. Lisäksi kohtaamiset muiden aikuisten kanssa, esimerkiksi koulussa opettajat ja harrastuksissa ohjaajat, luovat perustaa terveelle itsetunnolle. Esitän työssäni myös luovan prosessin eri vaiheisiin mielen ja psyykeen tasolla; näiden mielen vaiheiden äärellä taiteilija käy läpi taideteoksen ja tuotoksen ideointia. Oman kokemusmaailman ja tunteiden siirtäminen taiteeseen luo taideteoksesta uniikin ja ainutlaatuisen.
Laulajan vaativassa ammatissa pelkkä kunnianhimo ja näyttämisen halu eivät auta riittävästi saavuttamaan sellaista tasoa taiteilijuudessa, jossa tekijän luomiskausi kestää läpi elämän ja taide elää koko ajan uskottavana. Menestyminen vaatii tavoitteellista opiskelua ja jatkuvaa harjoittelua sekä paneutumista olennaiseen. The aim of my thesis was to find out factors that supported the development of an individual's creativity and imagination in the childhood and upbringing of two singers, who have undergone different careers, and factors that strengthened their self and psyche. In my work, I travelled to the life of a vocal artist through my own life story and through that of a Singing Professor and Opera Singer Jorma Hynninen. As a specific question, I looked at what in the singing artists' childhood experiences contributed to them choosing an art and singer's career as a profession.
The work first presents the theoretical background on the role of creativity and art as a re-source for the psyche. In the practical part of the work, I refer to my own childhood experiences and those of the Singing Professor. I interviewed the Professor at his home in Leppävirta. I analyzed the experiences and stories of our childhood on how they influenced our choices, and how self, creativity and art was visible in our lives. The experience of creativity and art was studied by comparing the interview material and my subjective experience with the presented theoretical knowledge.
As the results of the work, I present several aspects in the child's growth that contribute to the emergence of creativity and strengthen the individual's self and psyche. At various stages of childhood development, it is important that the individual gain the experiences of being accepted by adults exactly as he or she is. What is more, self-esteem is influenced by the atmosphere of the childhood home and the attitude of the father and mother towards the child. In addition, encounters with other adults, e.g., teachers or youth leaders, lay the foundation for a healthy self-esteem. In my work, I also present various stages of the creative process at the level of mind and psyche; in front of these stages of mind, the artist goes through the brainstorming of the artwork and the out-put. Transferring your own experience and emotions to art creates a personal and unique artwork.
In a singer's demanding profession, mere ambition, and a desire to show do not sufficiently help to achieve a level of artistry in which author’s creativity would persist throughout life and author's art would be credible throughout its life cycle. Success requires purposeful studying and continuous training, as well as focusing on the essentials.
Työssä esitetään ensin teoreettinen tausta luovuuden ja taiteen roolista psyyken voimavarana. Työn käytännöllisessä osassa referoin omaa ja lauluprofessori Hynnisen lapsuuden kokemuksia. Haastattelin lauluprofessoria hänen kotonaan Leppävirralla. Analysoin lapsuutemme kokemuksia ja tarinoita siitä näkökulmasta, miten ne vaikuttivat valintoihimme ja miten minuus, luovuus ja taide tuntui ja näkyi meidän elämässämme. Käsittelin luovuuden ja taiteen kokemista haastattelumateriaalin, subjektiivisen kokemukseni ja esitetyn teoriatietoon nojaten.
Työn tuloksina esitän kokoamani materiaalin ja teoriatiedon synteesinä useita tekijöitä lapsen kasvatuksessa ja kasvussa, jotka edesauttavat luovuuden syntyä ja vahvistavat yksilön minuutta ja psyykettä. Lapsuuden eri kehitysvaiheissa on tärkeää, että yksilö saa aikuisten taholta hyväksytyksi tulemisen kokemuksia juuri sellaisena millainen hän on. Omanarvontuntoon ja itsetuntoon vaikuttavat myös lapsuudenkodin ilmapiiri sekä isän ja äidin suhtautuminen lapseen. Lisäksi kohtaamiset muiden aikuisten kanssa, esimerkiksi koulussa opettajat ja harrastuksissa ohjaajat, luovat perustaa terveelle itsetunnolle. Esitän työssäni myös luovan prosessin eri vaiheisiin mielen ja psyykeen tasolla; näiden mielen vaiheiden äärellä taiteilija käy läpi taideteoksen ja tuotoksen ideointia. Oman kokemusmaailman ja tunteiden siirtäminen taiteeseen luo taideteoksesta uniikin ja ainutlaatuisen.
Laulajan vaativassa ammatissa pelkkä kunnianhimo ja näyttämisen halu eivät auta riittävästi saavuttamaan sellaista tasoa taiteilijuudessa, jossa tekijän luomiskausi kestää läpi elämän ja taide elää koko ajan uskottavana. Menestyminen vaatii tavoitteellista opiskelua ja jatkuvaa harjoittelua sekä paneutumista olennaiseen.
The work first presents the theoretical background on the role of creativity and art as a re-source for the psyche. In the practical part of the work, I refer to my own childhood experiences and those of the Singing Professor. I interviewed the Professor at his home in Leppävirta. I analyzed the experiences and stories of our childhood on how they influenced our choices, and how self, creativity and art was visible in our lives. The experience of creativity and art was studied by comparing the interview material and my subjective experience with the presented theoretical knowledge.
As the results of the work, I present several aspects in the child's growth that contribute to the emergence of creativity and strengthen the individual's self and psyche. At various stages of childhood development, it is important that the individual gain the experiences of being accepted by adults exactly as he or she is. What is more, self-esteem is influenced by the atmosphere of the childhood home and the attitude of the father and mother towards the child. In addition, encounters with other adults, e.g., teachers or youth leaders, lay the foundation for a healthy self-esteem. In my work, I also present various stages of the creative process at the level of mind and psyche; in front of these stages of mind, the artist goes through the brainstorming of the artwork and the out-put. Transferring your own experience and emotions to art creates a personal and unique artwork.
In a singer's demanding profession, mere ambition, and a desire to show do not sufficiently help to achieve a level of artistry in which author’s creativity would persist throughout life and author's art would be credible throughout its life cycle. Success requires purposeful studying and continuous training, as well as focusing on the essentials.