Vastuullisen rahoituksen opetuksen vastaavuus työelämän tarpeisiin -Haaga-Helia Sustainability in Finance -hanke
Lindberg, Netta (2022)
Lindberg, Netta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205503
Tiivistelmä
Vastuullisuus ja kestävyys ovat olleet pitkään pinnalla megatrendin lailla. Rahoitusalalla on merkittävä rooli kestävyyden edistämisessä ja ilmastonmuutoksen torjumisessa. Vastuullisen rahoituksen merkitys on kasvanut yhteiskuntatasolla merkittävästi ja siten myös yritysten toiminnassa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena selvittää työelämän tarpeita vastuullisen rahoituksen osaamisessa sekä kuinka opetus vastaa näihin tarpeisiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Sustainability in Finance -hankkeelle.
Tietoperustassa tutustutaan Sustainability in Finance -hankkeen luoman opintokokonaisuuden sisältöön sekä vastuullisen rahoituksen määrittelemiseen ja siihen, kuinka vastuullisuutta voidaan seurata. Tietoperustan tarkoituksena on tutustuttaa lukijaa tutkimuksissa käsiteltyihin aiheisiin ja teemoihin. Työn rajaamisessa on käytetty apuna tutkimustuloksia ja kohderyhmiä. Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen strukturoitua kyselylomaketta. Opinnäytetyössä on hyödynnetty kahta eri kyselyä. Ensimmäisenä tutustutaan Sustainability in Finance -hankkeen toteuttamaan yrityskyselyyn, jonka avulla on kartoitettu eri rahoitusalan yrityksien työntekijöiden näkemyksiä työelämän tarpeista.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin toisena tutkimuksena opiskelijoille suunnattu kysely, jonka avulla puolestaan kerättiin tietoa, millaiseksi opiskelijat kokevat vastuullisen rahoituksen opetuksen ja mikä on heidän tietotaso erilaisista vastuullisen rahoituksen ja kestävyyden teemoista. Näiden kahden tutkimuksen tuloksia vertailemalla, saadaan vastaus siihen, kuinka opetus vastaa työelämän tarpeita. Lisäksi perehdymme opetuksen sisältöön ja siihen, kuinka Sustainability in Finance -hankkeen luomat opetuskokonaisuudet vastaavat niin opiskelijoiden kuin työelämän tarpeisiin.
Johtopäätöksenä tutkimuksien perusteella on, että opetuksen sisältö ei ole nykyisellään riittävä vastaamaan työelämän tarpeisiin. Hankkeen opetuskokonaisuuden teemat vastaavat hyvin työelämäkyselyssä tärkeäksi nostettuja aiheita. Opetuskokonaisuus voidaan siis todeta varsin hyödylliseksi sisällöllisesti sekä sen voidaan uskoa valmistavan opiskelijoita paremmin työelämään heidän tarpeitaan vastaten.
Tietoperustassa tutustutaan Sustainability in Finance -hankkeen luoman opintokokonaisuuden sisältöön sekä vastuullisen rahoituksen määrittelemiseen ja siihen, kuinka vastuullisuutta voidaan seurata. Tietoperustan tarkoituksena on tutustuttaa lukijaa tutkimuksissa käsiteltyihin aiheisiin ja teemoihin. Työn rajaamisessa on käytetty apuna tutkimustuloksia ja kohderyhmiä. Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen strukturoitua kyselylomaketta. Opinnäytetyössä on hyödynnetty kahta eri kyselyä. Ensimmäisenä tutustutaan Sustainability in Finance -hankkeen toteuttamaan yrityskyselyyn, jonka avulla on kartoitettu eri rahoitusalan yrityksien työntekijöiden näkemyksiä työelämän tarpeista.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin toisena tutkimuksena opiskelijoille suunnattu kysely, jonka avulla puolestaan kerättiin tietoa, millaiseksi opiskelijat kokevat vastuullisen rahoituksen opetuksen ja mikä on heidän tietotaso erilaisista vastuullisen rahoituksen ja kestävyyden teemoista. Näiden kahden tutkimuksen tuloksia vertailemalla, saadaan vastaus siihen, kuinka opetus vastaa työelämän tarpeita. Lisäksi perehdymme opetuksen sisältöön ja siihen, kuinka Sustainability in Finance -hankkeen luomat opetuskokonaisuudet vastaavat niin opiskelijoiden kuin työelämän tarpeisiin.
Johtopäätöksenä tutkimuksien perusteella on, että opetuksen sisältö ei ole nykyisellään riittävä vastaamaan työelämän tarpeisiin. Hankkeen opetuskokonaisuuden teemat vastaavat hyvin työelämäkyselyssä tärkeäksi nostettuja aiheita. Opetuskokonaisuus voidaan siis todeta varsin hyödylliseksi sisällöllisesti sekä sen voidaan uskoa valmistavan opiskelijoita paremmin työelämään heidän tarpeitaan vastaten.