Moniosaamisen kehittäminen kohdeorganisaatiossa
Virtanen, Kati (2022)
Virtanen, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204195321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204195321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohdeorganisaationa oli Yara Suomi Oy:n Uudenkaupungin tehtaat. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kohdeorganisaation tuotanto- ja kunnossapitohenkilöstön esimiehille kehittämisehdotuksia henkilöstön moniosaamisen kehittämisen työkaluksi.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi osaamista erityisesti yksilön kannalta, osaamisen kehittämistä sekä moniosaamista ja sen eri kehittämismuotoja. Lisäksi teoriaosuudessa keskityttiin esimiehen rooliin osaamisen ja moniosaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastatteluja ja dokumenttianalyysia. Kysely lähetettiin kaikille tuotanto- ja kunnossapidon työntekijöille. Haastatteluja tehtiin viisi ja niiden kohderyhmänä oli tuotanto- ja kunnossapidon päälliköt ja esimiehet. Dokumenttianalyysissä tutustuttiin muun muassa organisaation sisäisiin toimintaohjeisiin, tuotanto-osastojen ja kunnossapito-osaston tehtävänkuvauksiin sekä Yaran liiketoimintastrategiaan ja henkilöstöstrategiaan. Tiedonkeruun tulokset analysoitiin ja niitä peilattiin työn teoriaan, minkä kautta löydettiin kehittämisehdotuksia esimiehille henkilöstön moniosaamisen kehittämisen työkaluksi.
Työn lopputuloksena valikoitui kolme kehittämisehdotusta henkilöstön moniosaamisen kehittämiseen. Ensimmäinen keino on kirjoittaa työntekijöiden toimenkuviin sisälle, kuinka monta eri tehtävää pitää osata, jotta voi hoitaa tiettyä vakanssia. Toisena keinona on valmentavan johtamisen hyödyntäminen, minkä avulla pyritään varmistamaan, että esimiehet motivoivat ja kannustavat työntekijöitä moniosaamisen kehittämiseen. Kolmantena keinona on lisätä esimiesten ja alaisten välisiä keskusteluja, ottamalla käyttöön vähintään kerran vuodessa käytävät osaamiskeskustelut kehityskeskustelujen lisäksi.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi osaamista erityisesti yksilön kannalta, osaamisen kehittämistä sekä moniosaamista ja sen eri kehittämismuotoja. Lisäksi teoriaosuudessa keskityttiin esimiehen rooliin osaamisen ja moniosaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastatteluja ja dokumenttianalyysia. Kysely lähetettiin kaikille tuotanto- ja kunnossapidon työntekijöille. Haastatteluja tehtiin viisi ja niiden kohderyhmänä oli tuotanto- ja kunnossapidon päälliköt ja esimiehet. Dokumenttianalyysissä tutustuttiin muun muassa organisaation sisäisiin toimintaohjeisiin, tuotanto-osastojen ja kunnossapito-osaston tehtävänkuvauksiin sekä Yaran liiketoimintastrategiaan ja henkilöstöstrategiaan. Tiedonkeruun tulokset analysoitiin ja niitä peilattiin työn teoriaan, minkä kautta löydettiin kehittämisehdotuksia esimiehille henkilöstön moniosaamisen kehittämisen työkaluksi.
Työn lopputuloksena valikoitui kolme kehittämisehdotusta henkilöstön moniosaamisen kehittämiseen. Ensimmäinen keino on kirjoittaa työntekijöiden toimenkuviin sisälle, kuinka monta eri tehtävää pitää osata, jotta voi hoitaa tiettyä vakanssia. Toisena keinona on valmentavan johtamisen hyödyntäminen, minkä avulla pyritään varmistamaan, että esimiehet motivoivat ja kannustavat työntekijöitä moniosaamisen kehittämiseen. Kolmantena keinona on lisätä esimiesten ja alaisten välisiä keskusteluja, ottamalla käyttöön vähintään kerran vuodessa käytävät osaamiskeskustelut kehityskeskustelujen lisäksi.