Sähköisen viestinnän hyödyntäminen Vaasan Marttojen jäsenviestinnässä ja viestinnän johtamisessa
Mäkelä, Erja (2022)
Mäkelä, Erja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204155254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204155254
Tiivistelmä
Vaasan Marttayhdistyksen toimeksiantoon perustuvan tutkimuksen aiheena oli sähköisen viestinnän hyödyntäminen Vaasan Marttojen jäsenviestinnässä ja viestinnän johtamisessa. Tutkimuksen teoreettisen tietotausta muodostui yhteisöviestinnästä, digitalisaation ulottuvuudesta, viestintäteknologiasta ja viestinnän johtamisesta digiaikana.
Digitalisaatio on muuttanut toimintatapoja ja mahdollistanut myös ajasta ja paikasta riippumattoman yhteydenpidon. Digitalisaation myötä viestintäteknologia on kehittynyt ja tämä on osaltaan nopeuttanut jäsenviestintää järjestöissä ja yhdistyksissä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Vaasan Marttayhdistyksen jäsenet kokevat yhdistyksen jäsenviestinnän. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa paikallisyhdistyksen sähköisen viestinnän nykytilasta ja siitä, onko jäsenillä taitoa, osaamista ja valmiuksia siirtyä käyttämään sähköistä jäsenviestintää. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena, jossa määrällinen osuus käsitti jäsenviestintäkyselyn yhdistyksen jäsenille. Kyselyyn saatiin 15 vastausta, jolloin vastausprosentti oli 32 %. Tutkimusta täydennettiin laadullisella tutkimuksella, jossa selvitettiin johtajien käsityksiä jäsenviestinnästä. Haastateltavia oli kolme henkilöä. Aineistot kerättiin verkkolinkki-kyselynä ja teemahaastatteluna. Määrällisen tutkimuksen aineisto analysoitiin Webropolin Professional Statistics -analyysityökalulla. Laadullisen tutkimuksen aineistossa käytettiin aineiston tiivistämistä.
Tutkimuksen tulosten mukaan jäsenillä on laitteistoa, osaamista ja taitoa siirtyä seuraamaan sähköistä jäsenviestintää. Saadut tulokset puoltavat WhatsApp-pikaviestimen lisäämistä osaksi yhdistyksen sähköistä viestintää. Johtajien haastatteluissa korostui, että vanhat perinteiset viestintäkeinot kulkevat edelleen rinnakkaisina viestintävälineinä Marttojen toiminnassa. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös, mitä iäkkäämpi henkilö on, sitä vähemmän hän käyttää uusia viestintävälineitä.
Digitalisaatio on muuttanut toimintatapoja ja mahdollistanut myös ajasta ja paikasta riippumattoman yhteydenpidon. Digitalisaation myötä viestintäteknologia on kehittynyt ja tämä on osaltaan nopeuttanut jäsenviestintää järjestöissä ja yhdistyksissä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Vaasan Marttayhdistyksen jäsenet kokevat yhdistyksen jäsenviestinnän. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa paikallisyhdistyksen sähköisen viestinnän nykytilasta ja siitä, onko jäsenillä taitoa, osaamista ja valmiuksia siirtyä käyttämään sähköistä jäsenviestintää. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena, jossa määrällinen osuus käsitti jäsenviestintäkyselyn yhdistyksen jäsenille. Kyselyyn saatiin 15 vastausta, jolloin vastausprosentti oli 32 %. Tutkimusta täydennettiin laadullisella tutkimuksella, jossa selvitettiin johtajien käsityksiä jäsenviestinnästä. Haastateltavia oli kolme henkilöä. Aineistot kerättiin verkkolinkki-kyselynä ja teemahaastatteluna. Määrällisen tutkimuksen aineisto analysoitiin Webropolin Professional Statistics -analyysityökalulla. Laadullisen tutkimuksen aineistossa käytettiin aineiston tiivistämistä.
Tutkimuksen tulosten mukaan jäsenillä on laitteistoa, osaamista ja taitoa siirtyä seuraamaan sähköistä jäsenviestintää. Saadut tulokset puoltavat WhatsApp-pikaviestimen lisäämistä osaksi yhdistyksen sähköistä viestintää. Johtajien haastatteluissa korostui, että vanhat perinteiset viestintäkeinot kulkevat edelleen rinnakkaisina viestintävälineinä Marttojen toiminnassa. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös, mitä iäkkäämpi henkilö on, sitä vähemmän hän käyttää uusia viestintävälineitä.