EKG lisäkytkennöillä: opetusvideo terveysalan opiskelijoille
Leisio, Lotta; Pulkki, Nita; Ståhle, Sara (2022)
Leisio, Lotta
Pulkki, Nita
Ståhle, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135185
Tiivistelmä
Sepelvaltimotauti on suomalaisten yleisin kansansairaus, jonka tavallisin oire on rintakipu. EKG:n avulla voidaan tulkita sydämen rytmejä, rytmihäiriöitä ja sydänlihaksen hapenpuutetta. Käypä hoito -suosituksen mukaan kaikilta rintakivusta kärsiviltä potilailta tulee rekisteröidä EKG lisäkytkennöillä. Sairaanhoitajan tulee osata tunnistaa tavallisimmat sydämen rytmit sekä henkeä uhkaavat rytmihäiriöt. Tutkimukset ovat osoittaneet kuitenkin puutteita sairaanhoitajien taidoissa tulkita rytmejä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo EKG:n ottamisesta lisäkytkennöillä. Video suunnattiin terveysalan opiskelijoille. Opinnäytetyön tekijät tuottivat aiheen itse. Tampereen ammattikorkeakoulu toimi opinnäytetyön työelämätahona. Työn tavoitteena oli tuottaa käyttökelpoinen video- oppimateriaali. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös lisätä terveysalan opiskelijoiden osaamista ja tietoisuutta lisäkytkennöillä rekisteröitävästä EKG:stä. Lisäksi työssä selvitettiin vastaukset seuraaviin kysymyksiin; missä tilanteissa EKG otetaan lisäkytkennöillä, miten EKG lisäkytkennöillä rekisteröidään ja millainen on hyvä opetusvideo. Opinnäytetyön menetelmä oli toiminnallinen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo EKG:n rekisteröimisestä lisäkytkennöillä. Videossa käytiin vaiheittain läpi EKG:n esivalmistelut, lisäkytkentöjen paikat sekä EKG:n rekisteröinti. Lisäksi videossa kerrottiin, missä tilanteissa EKG lisäkytkennöillä rekisteröidään ja mitkä tekijät voivat aiheuttaa häiriötä rekisteröintitilanteessa. Opetusvideon katselija voi helposti perehtyä aiheeseen ja toteuttaa näin potilasturvallista hoitotyötä. Videolla havainnollistettiin käytännönläheisesti opinnäytetyön teoriatieto.
Tuotoksen tarpeellisuus ja tärkeys vahvistui opinnäytetyöprosessin aikana. Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajan tutkinnon osaamistavoitteisiin kuuluu osata rekisteröidä EKG laadukkaasti. Tulevaisuudessa olisi hyvä selvittää sairaanhoitajien osaamista rekisteröidä EKG lisäkytkennöillä työelämässä. Tarvittaessa yksiköissä järjestettäisiin lisäkoulutusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo EKG:n ottamisesta lisäkytkennöillä. Video suunnattiin terveysalan opiskelijoille. Opinnäytetyön tekijät tuottivat aiheen itse. Tampereen ammattikorkeakoulu toimi opinnäytetyön työelämätahona. Työn tavoitteena oli tuottaa käyttökelpoinen video- oppimateriaali. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös lisätä terveysalan opiskelijoiden osaamista ja tietoisuutta lisäkytkennöillä rekisteröitävästä EKG:stä. Lisäksi työssä selvitettiin vastaukset seuraaviin kysymyksiin; missä tilanteissa EKG otetaan lisäkytkennöillä, miten EKG lisäkytkennöillä rekisteröidään ja millainen on hyvä opetusvideo. Opinnäytetyön menetelmä oli toiminnallinen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo EKG:n rekisteröimisestä lisäkytkennöillä. Videossa käytiin vaiheittain läpi EKG:n esivalmistelut, lisäkytkentöjen paikat sekä EKG:n rekisteröinti. Lisäksi videossa kerrottiin, missä tilanteissa EKG lisäkytkennöillä rekisteröidään ja mitkä tekijät voivat aiheuttaa häiriötä rekisteröintitilanteessa. Opetusvideon katselija voi helposti perehtyä aiheeseen ja toteuttaa näin potilasturvallista hoitotyötä. Videolla havainnollistettiin käytännönläheisesti opinnäytetyön teoriatieto.
Tuotoksen tarpeellisuus ja tärkeys vahvistui opinnäytetyöprosessin aikana. Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajan tutkinnon osaamistavoitteisiin kuuluu osata rekisteröidä EKG laadukkaasti. Tulevaisuudessa olisi hyvä selvittää sairaanhoitajien osaamista rekisteröidä EKG lisäkytkennöillä työelämässä. Tarvittaessa yksiköissä järjestettäisiin lisäkoulutusta.