INFORMAATIONÄYTTÖJEN HYÖDYNTÄMINEN VARASTON RESURSSISUUNNITTELUSSA
Kare, Juhani (2022)
Avaa tiedosto
Seminaari esitys
Lataukset:
Kare, Juhani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145192
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin DHL Supply Chain Finlandin Vantaan toimipisteen toimintoja, joilla tuotetaan asiakkaalle 3PL- ja 4PL-toimintoja. Tutkimuksen tavoite oli luoda kokonaiskuva toimipisteen prosessien nykytilasta ja niihin liittyvistä ongelmista. Opinnäytetyössä esiin nousseiden ongelmien korjaaminen mahdollistaa informaationäyttöjen käyttöönottamisen. Keskeisin tavoite oli luoda suosituksia informaationäyttönäkymistä, mitkä pohjautuvat värien, visuaalisen sijoittelun ja todennettujen faktojen teorioihin sekä ja huomioivat proses-sien tarpeet. Informaationäyttöjen käyttöönottamisella voi toimeksiantaja vähentää resurssien hukkaa ja tehostaa resurssien oikeaa sijoittautumista prosesseissa. Niiden tarkoitus on lisästä prosesseista ajan tasalla olevaa informaatiota työtekijöille sekä työnjohtajille.
Opinnäytetyön tutkittava ongelma muodostui, kun DHL Supply Chain Finland voitti tarjouskilpailun ison asiakkaan tehtaan materiaalien varastoinnista ja sisälogististen palveluiden tuottamisesta. Tämän mittakaavan uudenlaisien palveluiden tuottamisesta toimeksiantajalla ei ollut aiemmin kunnon käsitystä eikä heidän prosessejaan ollut suunniteltu tuottamaan tämän kaltaista palvelua.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena avoimien syvähaastatteluiden, havainnoinnin sekä teoreettisen lähestymistavan avulla. Teoreettinen lähestymistapa koski infor-maationäyttöjen värejä, sijoittelua sekä todennettuja hyviä käytäntöjä. Havainnointi nosti esiin huomioita prosesseista ja niiden avulla laadittiin tutkimuskysymyksiä, joilla pyrittiin syventämään tietämystä prosesseista ja tukemaan avointa syvähaastattelua.
Opinnäytetyön tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin sopimuslogistiikan-, tuotannonlogistiikan, varastoinnin ja lisäarvopalveluiden teoriaan sekä mitattavien suureiden, visuaalisen esittämisen, sijoittelun sekä värien teorioihin. Johtopäätöksissä käsiteltävät huomiot sekä suositeltavat informaationäytöt perustuvat teoriatietoon ja opinnäytetyön tutkimuksessa esiin nousseisiin seikkoihin.
Opinnäytetyön tuloksena DHL Supply Chain Finlandille muodostuu käsitys prosessien ongelmista sekä informaationäyttöjen vaikutuksesta heidän prosesseihinsa. Ongelmien ratkaisemisella ja näyttöjen hyödyntämisellä pystyy toimeksiantaja tehostamaan toimintaansa ja luomaan taloudellista hyötyä.
Opinnäytetyön tutkittava ongelma muodostui, kun DHL Supply Chain Finland voitti tarjouskilpailun ison asiakkaan tehtaan materiaalien varastoinnista ja sisälogististen palveluiden tuottamisesta. Tämän mittakaavan uudenlaisien palveluiden tuottamisesta toimeksiantajalla ei ollut aiemmin kunnon käsitystä eikä heidän prosessejaan ollut suunniteltu tuottamaan tämän kaltaista palvelua.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena avoimien syvähaastatteluiden, havainnoinnin sekä teoreettisen lähestymistavan avulla. Teoreettinen lähestymistapa koski infor-maationäyttöjen värejä, sijoittelua sekä todennettuja hyviä käytäntöjä. Havainnointi nosti esiin huomioita prosesseista ja niiden avulla laadittiin tutkimuskysymyksiä, joilla pyrittiin syventämään tietämystä prosesseista ja tukemaan avointa syvähaastattelua.
Opinnäytetyön tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin sopimuslogistiikan-, tuotannonlogistiikan, varastoinnin ja lisäarvopalveluiden teoriaan sekä mitattavien suureiden, visuaalisen esittämisen, sijoittelun sekä värien teorioihin. Johtopäätöksissä käsiteltävät huomiot sekä suositeltavat informaationäytöt perustuvat teoriatietoon ja opinnäytetyön tutkimuksessa esiin nousseisiin seikkoihin.
Opinnäytetyön tuloksena DHL Supply Chain Finlandille muodostuu käsitys prosessien ongelmista sekä informaationäyttöjen vaikutuksesta heidän prosesseihinsa. Ongelmien ratkaisemisella ja näyttöjen hyödyntämisellä pystyy toimeksiantaja tehostamaan toimintaansa ja luomaan taloudellista hyötyä.