Laatuohjelman kehittäminen linja-autoyritykselle
Tirronen, Hanna (2014)
Tirronen, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127229
Tiivistelmä
Laatu on yrityksen tärkeä kilpailutekijä, ja pärjätäkseen kilpailussa, yrityksen tulee keskittyä jatkuvaan laadun parantamiseen. Ihmisten laatukäsitykset muuttuvat jatkuvasti, ja se minkä ihmiset kokivat laadukkaaksi viisi vuotta sitten, ei enää riitä yrityksen olemassaolon säilyttämiseksi tänä päivänä.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli kehittää laatuohjelma Autolinjat Oy:lle. Laatuohjelman tavoitteena on kehittää Autolinjojen laatua. Laatuohjelma muodostui laatukäsikirjasta ja kuljettajien ohjeistuksesta.
Tutkimuksellisena lähestymistapana opinnäytetyö oli luonteeltaan tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin Autolinjojen ja sidosryhmien toiveita ja odotuksia laatuohjelmasta sekä laatukäsikirjan sisällöstä. Kyselyn avulla selvitettiin, mitä asioita Autolinjojen paikallisliikenteen kuljettajat toivoivat kuljettajien ohjeistuksen sisältöön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu laadun merkityksestä yritystoiminnan kehittämisessä ja laadunhallinnasta sekä sen työkaluista. Laadun merkityksessä yritystoiminnan kehittämiseen käsitellään laatua yritystoiminnassa, laadun kehittämistä, henkilökunnan merkitystä laadun kehittäjänä sekä laaduttomuutta ja laatukustannuksia. Laadunhallinnassa ja sen työkaluissa käsitellään laadunhallintaa, laatujohtamista ja laatukäsikirjaa.
Tutkimusaineistosta nousi esille toiveita ja odotuksia laatukäsikirjan ja kuljettajien ohjeistuksen sisältöön. Niistä toivottiin käytännönläheisiä ja tiiviisti kerrottuja, ja niiden toivotaan ohjaavan toimintatapojen yhtenäistämiseen ja sitä kautta toiminnan kehittämiseen. Tutkimusaineiston ja aiheeseen liittyvän teorian perusteella kehitettiin Autolinjoille laatukäsikirja ja kuljettajien ohjeistus.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli kehittää laatuohjelma Autolinjat Oy:lle. Laatuohjelman tavoitteena on kehittää Autolinjojen laatua. Laatuohjelma muodostui laatukäsikirjasta ja kuljettajien ohjeistuksesta.
Tutkimuksellisena lähestymistapana opinnäytetyö oli luonteeltaan tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin Autolinjojen ja sidosryhmien toiveita ja odotuksia laatuohjelmasta sekä laatukäsikirjan sisällöstä. Kyselyn avulla selvitettiin, mitä asioita Autolinjojen paikallisliikenteen kuljettajat toivoivat kuljettajien ohjeistuksen sisältöön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu laadun merkityksestä yritystoiminnan kehittämisessä ja laadunhallinnasta sekä sen työkaluista. Laadun merkityksessä yritystoiminnan kehittämiseen käsitellään laatua yritystoiminnassa, laadun kehittämistä, henkilökunnan merkitystä laadun kehittäjänä sekä laaduttomuutta ja laatukustannuksia. Laadunhallinnassa ja sen työkaluissa käsitellään laadunhallintaa, laatujohtamista ja laatukäsikirjaa.
Tutkimusaineistosta nousi esille toiveita ja odotuksia laatukäsikirjan ja kuljettajien ohjeistuksen sisältöön. Niistä toivottiin käytännönläheisiä ja tiiviisti kerrottuja, ja niiden toivotaan ohjaavan toimintatapojen yhtenäistämiseen ja sitä kautta toiminnan kehittämiseen. Tutkimusaineiston ja aiheeseen liittyvän teorian perusteella kehitettiin Autolinjoille laatukäsikirja ja kuljettajien ohjeistus.