Perehdytysopas a la carte ravintolaan
Liikkanen, Elina (2022)
Liikkanen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124989
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä perehdytysopas TLT Ravintolat Oy:n Ravintola Knipanin á la carte ravintolan tarjoilijoiden perehdytyksen tueksi. Opinnäytetyö on toiminnallinen.
Perehdytysopas on uudessa tehtävässä työskentelevän työntekijän tuki ja vanhan työntekijän tietopankki. Opas on käyttäjäystävällinen ja sähköisessä muodossa, jotta se on nopeasti saatavilla ja helppo päivittää tarpeen tullen. Perehdytysopas tuo laatua ja arvoa yritykselle, sillä se parantaa ja nopeuttaa työntekijöiden perehdytystä.
Perehdytysopasta tehdessä käytettiin havainnointia ja avoimia haastatteluita, jotka ovat kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Näiden avulla pyrittiin ymmärtämään toimeksiantajan yrityskulttuuria sekä selvittämään millaiselle oppaalle on tarve.
Koska perehdytysopas tehtiin ravintolalle, työssä otettiin tarkastelun kohteeksi ravintola toimintaympäristönä. Tämän lisäksi työn teoriapohjassa tarkasteltiin perehdytystä pidempänä, niin sanottuna ”onboarding” prosessina, jossa perehdytys nähdään jatkuvana prosessina rekrytoinnista alkaen. Työssä käydään tarkasti läpi hyvän rekrytoinnin ja perehdytyksen ominaispiirteet, jotka ovat tärkeitä ymmärtää perehdytysoppaan teon kannalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sähköinen perehdytysopas, jonka jakelun helpottamiseksi tehtiin QR-koodi. Perehdytysoppaalle oli selkeä tarve, sillä ravintolan uudet yrittäjät uudistivat ravintolan täysin ja rekrytoivat kokonaan uuden henkilökunnan.
Perehdytysopas on uudessa tehtävässä työskentelevän työntekijän tuki ja vanhan työntekijän tietopankki. Opas on käyttäjäystävällinen ja sähköisessä muodossa, jotta se on nopeasti saatavilla ja helppo päivittää tarpeen tullen. Perehdytysopas tuo laatua ja arvoa yritykselle, sillä se parantaa ja nopeuttaa työntekijöiden perehdytystä.
Perehdytysopasta tehdessä käytettiin havainnointia ja avoimia haastatteluita, jotka ovat kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Näiden avulla pyrittiin ymmärtämään toimeksiantajan yrityskulttuuria sekä selvittämään millaiselle oppaalle on tarve.
Koska perehdytysopas tehtiin ravintolalle, työssä otettiin tarkastelun kohteeksi ravintola toimintaympäristönä. Tämän lisäksi työn teoriapohjassa tarkasteltiin perehdytystä pidempänä, niin sanottuna ”onboarding” prosessina, jossa perehdytys nähdään jatkuvana prosessina rekrytoinnista alkaen. Työssä käydään tarkasti läpi hyvän rekrytoinnin ja perehdytyksen ominaispiirteet, jotka ovat tärkeitä ymmärtää perehdytysoppaan teon kannalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sähköinen perehdytysopas, jonka jakelun helpottamiseksi tehtiin QR-koodi. Perehdytysoppaalle oli selkeä tarve, sillä ravintolan uudet yrittäjät uudistivat ravintolan täysin ja rekrytoivat kokonaan uuden henkilökunnan.