Matkakohteena Hämeenlinna: vetovoimatekijöitä, mielikuvia ja tarjontaa
Salakari, Jenna (2022)
Lataukset:
Salakari, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204094813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204094813
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, että minkälainen matkakohde Hämeenlinna on tilastojen, teorian sekä paikallisten mielikuvien ja -piteiden avulla. Opinnäytetyössä selvitettyjä tietoja voi käyttää Hämeenlinnan matkailun tai matkailupalvelujen kehittämisessä.
Tietoperustassa käsitellään ensin teoriaa liittyen matkakohteeseen, elinkaarimalliin ja Hämeenlinnaan. Teoriaosuudessa käsitellään matkakohteen houkuttelevuutta ja matkakohteen elinkaarta eri vaiheissa. Sen lisäksi käydään läpi Hämeenlinnan aluetta, historiaa, kohteita ja nähtävyyksiä, tapahtumia sekä Hämeenlinnan pieniä pitäjiä. Tietoperustan lopuksi käsitellään Hämeenlinnan matkailutilastoja ja määritellään Hämeenlinnan matkailulle tärkeimpiä asiakassegmenttejä.
Hämeenlinnan teoriaosuuden avulla luotiin kyselylomake, jonka tarkoituksena oli kartoittaa paikallisten mielipiteitä Hämeenlinnasta matkakohteena. Kyselytutkimuksessa käytettiin tietoperustassa olevia kohteita ja nähtävyyksiä sekä tapahtumia. Vastaajille annettiin mahdollisuus vastata monivalinta- ja valintakysymysten avulla, kirjallisesti ja Likertin asteikon avulla.
Opinnäytetyön loppuvaiheilla käsitellään kyselytutkimuksen tuloksia ja vastauksia, joita tuli ruhtinaalliset 670 kappaletta. Vastauksia käytiin yleisellä tasolla läpi ja niiden avulla rakennettiin paikallisten mielikuvia Hämeenlinnasta. Paikalliset olivat erittäin aktiivisia vastaamisessa ja kyselystä saatiin rakentavaa palautetta.
Kerätty aineisto tarjosi tietoa muun muassa siitä, että ovatko paikalliset itse käyneet Hämeenlinnan kohteissa tai tapahtumissa, joita siellä järjestetään. Esitin myös väittämiä liittyen Hämeenlinnan matkailuun ja lopuksi pyysin vastaajaa kertomaan, että minkälainen Hämeenlinna on hänen mielestään.
Näin saatiin rakennettua erilaisia mielikuva Hämeenlinnan matkailun tilasta. Vastausten avulla pyrin vertailemaan tietoperustassa tutkittua teoriaa ja paikallisten näkemyksiä Hämeenlinnasta. Saatujen vastauksien perusteella paikalliset haluaisivat etenkin leirintäalueeseen, veneilyyn, julkiseen liikenteeseen ja kaupungin markkinointiin muutosta.
Opinnäytetyön lopuksi loin muutamia kehitysideoita, joita Hämeenlinnan kaupunki, Linnan Kehitys Oy tai matkailualan yrittäjä voi lähteä kehittämään. Kehitysideat liittyvät julkisen liikenteen, kuten junien ja linja-autojen aikataulujen synkronointiin, sataman ja leirintäalueen luomiseen.
Tietoperustassa käsitellään ensin teoriaa liittyen matkakohteeseen, elinkaarimalliin ja Hämeenlinnaan. Teoriaosuudessa käsitellään matkakohteen houkuttelevuutta ja matkakohteen elinkaarta eri vaiheissa. Sen lisäksi käydään läpi Hämeenlinnan aluetta, historiaa, kohteita ja nähtävyyksiä, tapahtumia sekä Hämeenlinnan pieniä pitäjiä. Tietoperustan lopuksi käsitellään Hämeenlinnan matkailutilastoja ja määritellään Hämeenlinnan matkailulle tärkeimpiä asiakassegmenttejä.
Hämeenlinnan teoriaosuuden avulla luotiin kyselylomake, jonka tarkoituksena oli kartoittaa paikallisten mielipiteitä Hämeenlinnasta matkakohteena. Kyselytutkimuksessa käytettiin tietoperustassa olevia kohteita ja nähtävyyksiä sekä tapahtumia. Vastaajille annettiin mahdollisuus vastata monivalinta- ja valintakysymysten avulla, kirjallisesti ja Likertin asteikon avulla.
Opinnäytetyön loppuvaiheilla käsitellään kyselytutkimuksen tuloksia ja vastauksia, joita tuli ruhtinaalliset 670 kappaletta. Vastauksia käytiin yleisellä tasolla läpi ja niiden avulla rakennettiin paikallisten mielikuvia Hämeenlinnasta. Paikalliset olivat erittäin aktiivisia vastaamisessa ja kyselystä saatiin rakentavaa palautetta.
Kerätty aineisto tarjosi tietoa muun muassa siitä, että ovatko paikalliset itse käyneet Hämeenlinnan kohteissa tai tapahtumissa, joita siellä järjestetään. Esitin myös väittämiä liittyen Hämeenlinnan matkailuun ja lopuksi pyysin vastaajaa kertomaan, että minkälainen Hämeenlinna on hänen mielestään.
Näin saatiin rakennettua erilaisia mielikuva Hämeenlinnan matkailun tilasta. Vastausten avulla pyrin vertailemaan tietoperustassa tutkittua teoriaa ja paikallisten näkemyksiä Hämeenlinnasta. Saatujen vastauksien perusteella paikalliset haluaisivat etenkin leirintäalueeseen, veneilyyn, julkiseen liikenteeseen ja kaupungin markkinointiin muutosta.
Opinnäytetyön lopuksi loin muutamia kehitysideoita, joita Hämeenlinnan kaupunki, Linnan Kehitys Oy tai matkailualan yrittäjä voi lähteä kehittämään. Kehitysideat liittyvät julkisen liikenteen, kuten junien ja linja-autojen aikataulujen synkronointiin, sataman ja leirintäalueen luomiseen.