Pop up -toimintamalli suuhygienistien käytössä lasten suun terveystarkastuksissa
Räsänen, Nina (2022)
Räsänen, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084807
Tiivistelmä
Lasten suun terveystarkastukset ovat oleellinen osa suuhygienistien työnkuvaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla pop up -mallin toimivuutta lasten suun terveystarkastuksissa suuhygienistien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa pop up -toimintamallin kehittämisen tueksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapsen kouluympäristössä suoritetut suun terveystarkastukset ja pientoimenpiteet tukevat lapsen suun terveyttä. Opinnäytetyön ote on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Hyvinkään suun terveydenhuollossa toimivilta suuhygienisteiltä ryhmäkeskustelun avulla. Ryhmäkeskustelu nauhoitettiin äänitiedostoksi ja tehtiin sisällönanalyysi.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että pop up -toimintamalli vaatii vielä kehittämistä. Suuhygienistit kokivat hyvänä, että pop up -mallissa lapset tavoitetaan kouluilta paremmin suun terveydenhuollon piiriin. Kehitettävää havaittiin esimerkiksi ergonomiassa, tietotekniikan toimivuudessa ja välineistössä. Lisäksi suuhygienistit kokivat, että pop up -toimintamallissa tehty lapsen suun terveystarkastus ei ole niin laadukas kuin hoitolassa tehtynä.
Suuhygienisti toimii ennen kaikkea suun terveyden edistäjänä. Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että pop up -toimintamallissa tehtävien lasten suun terveystarkastusten laatu on huonontunut. Jatkotutkimusehdotuksena olisi kehittää mittareita lasten suun terveystarkastusten laadullisuuden arviointiin, jotta väitteelle saataisiin lisäperusteita. Lisäksi useat pop up -mallia koskevista haasteista voitaisiin ratkaista erilaisin keinoin ja hankinnoin esimerkiksi investoimalla suuhygienistien työergonomiaan. Keusoteen voitaisiin myös harkita ajoneuvoon rakennettua hammashoitolaa. Täten voitaisiin ratkaista pop up -mallin ergonomiaan ja välineistöön liittyviä haasteita, ja tarkastuksia pystyttäisiin suorittamaan edelleen kouluympäristöissä.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapsen kouluympäristössä suoritetut suun terveystarkastukset ja pientoimenpiteet tukevat lapsen suun terveyttä. Opinnäytetyön ote on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Hyvinkään suun terveydenhuollossa toimivilta suuhygienisteiltä ryhmäkeskustelun avulla. Ryhmäkeskustelu nauhoitettiin äänitiedostoksi ja tehtiin sisällönanalyysi.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että pop up -toimintamalli vaatii vielä kehittämistä. Suuhygienistit kokivat hyvänä, että pop up -mallissa lapset tavoitetaan kouluilta paremmin suun terveydenhuollon piiriin. Kehitettävää havaittiin esimerkiksi ergonomiassa, tietotekniikan toimivuudessa ja välineistössä. Lisäksi suuhygienistit kokivat, että pop up -toimintamallissa tehty lapsen suun terveystarkastus ei ole niin laadukas kuin hoitolassa tehtynä.
Suuhygienisti toimii ennen kaikkea suun terveyden edistäjänä. Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että pop up -toimintamallissa tehtävien lasten suun terveystarkastusten laatu on huonontunut. Jatkotutkimusehdotuksena olisi kehittää mittareita lasten suun terveystarkastusten laadullisuuden arviointiin, jotta väitteelle saataisiin lisäperusteita. Lisäksi useat pop up -mallia koskevista haasteista voitaisiin ratkaista erilaisin keinoin ja hankinnoin esimerkiksi investoimalla suuhygienistien työergonomiaan. Keusoteen voitaisiin myös harkita ajoneuvoon rakennettua hammashoitolaa. Täten voitaisiin ratkaista pop up -mallin ergonomiaan ja välineistöön liittyviä haasteita, ja tarkastuksia pystyttäisiin suorittamaan edelleen kouluympäristöissä.