Tilitoimiston talousraportointi yritysasiakkaille
Lehtomäki, Päivi (2022)
Lehtomäki, Päivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104845
Tiivistelmä
Ohjelmistoautomaation ja digitalisaation kehittymisen myötä yrityksille ja tilitoimistoille on syntynyt uusia mahdollisuuksia yhteistyön syventämiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tilitoimiston yritysasiakkaat voisivat nykytilanteessa hyötyä enemmän tilitoimistosta saatavissa olevasta talousraportoinnista ja miten tilitoimisto voisi raporttien hyödyntämistä edistää.
Tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia, joiden avulla raportoinnin hyödyntämistä voitaisiin parantaa. Asiaa päätettiin tutkia sekä tilitoimiston työntekijöiden näkökulmasta että yritysasiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuskysymyksiksi asetettiin 1) Miten tilitoimisto voisi paremmin ohjata asiakastaan hyödyntämään kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä saatavaa raportointia? ja 2) Millaista tukea asiakasyritykset kokevat tarvitsevansa ja haluavansa tilitoimistolta voidakseen hyödyntää kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä saatavilla olevia raportteja liiketoiminnassaan?
Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Tilitoimiston työntekijöiltä tietoa hankittiin ja sitä analysoitiin laadullisin menetelmin; tehtiin teemahaastatteluja sekä sähköpostikyselyjä, joita analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Asiakkailta tietoa hankittiin ja analysoitiin määrällisin menetelmin; strukturoidulla online -kyselyllä, joka toteutettiin Webropol-kysely- ja raportointisovelluksen avulla.
Sekä tilitoimiston työntekijöiltä kerätystä aineistosta että asiakkailta kerätystä aineistosta saadut tulokset olivat samansuuntaisia. Molemmista tuloksista nousi vahvasti esiin, että tarvitaan lisää talousopastusta yrittäjille raporttien lukemista ja laskennan ymmärtämistä helpottamaan sekä lisää kirjanpitäjän ja asiakkaan yhteistä aikaa raportointikeskusteluihin ja sen myötä asiakassuhteen syventämiseen. Myös raporttien laadun varmistaminen ja raporttivalikoiman aktiivisempi esittely yritysasiakkaille nähtiin tärkeäksi varsinkin tilitoimistonäkökulmasta saaduissa tuloksissa.
Kehittämisehdotuksina esitetään, että 1) asiakkaille järjestetään heidän tarpeisiinsa sopivaa talouden hallinnan koulutusta, 2) asiakkaille varataan enemmän aikaa raportointikeskusteluihin sekä palveluvaihtoehtojen esittelyyn ja opastukseen ja 3) raportoinnin laatu ja toteutustapa varmistetaan mielekkääksi ja sujuvaksi sekä raportoijien että raporttien hyödyntäjien kannalta.
Tavoitteena oli löytää kehittämisehdotuksia, joiden avulla raportoinnin hyödyntämistä voitaisiin parantaa. Asiaa päätettiin tutkia sekä tilitoimiston työntekijöiden näkökulmasta että yritysasiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuskysymyksiksi asetettiin 1) Miten tilitoimisto voisi paremmin ohjata asiakastaan hyödyntämään kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä saatavaa raportointia? ja 2) Millaista tukea asiakasyritykset kokevat tarvitsevansa ja haluavansa tilitoimistolta voidakseen hyödyntää kirjanpidosta ja tilinpäätöksestä saatavilla olevia raportteja liiketoiminnassaan?
Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Tilitoimiston työntekijöiltä tietoa hankittiin ja sitä analysoitiin laadullisin menetelmin; tehtiin teemahaastatteluja sekä sähköpostikyselyjä, joita analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Asiakkailta tietoa hankittiin ja analysoitiin määrällisin menetelmin; strukturoidulla online -kyselyllä, joka toteutettiin Webropol-kysely- ja raportointisovelluksen avulla.
Sekä tilitoimiston työntekijöiltä kerätystä aineistosta että asiakkailta kerätystä aineistosta saadut tulokset olivat samansuuntaisia. Molemmista tuloksista nousi vahvasti esiin, että tarvitaan lisää talousopastusta yrittäjille raporttien lukemista ja laskennan ymmärtämistä helpottamaan sekä lisää kirjanpitäjän ja asiakkaan yhteistä aikaa raportointikeskusteluihin ja sen myötä asiakassuhteen syventämiseen. Myös raporttien laadun varmistaminen ja raporttivalikoiman aktiivisempi esittely yritysasiakkaille nähtiin tärkeäksi varsinkin tilitoimistonäkökulmasta saaduissa tuloksissa.
Kehittämisehdotuksina esitetään, että 1) asiakkaille järjestetään heidän tarpeisiinsa sopivaa talouden hallinnan koulutusta, 2) asiakkaille varataan enemmän aikaa raportointikeskusteluihin sekä palveluvaihtoehtojen esittelyyn ja opastukseen ja 3) raportoinnin laatu ja toteutustapa varmistetaan mielekkääksi ja sujuvaksi sekä raportoijien että raporttien hyödyntäjien kannalta.