Keskeyttämisten vähentäminen toisen asteen koulutuksessa : case: Keuda, Lukkarinpolku
Hellinen, Tuula (2022)
Hellinen, Tuula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084777
Tiivistelmä
Keuda Lukkarinpolulle tehdyn kehittämishankkeen tarkoituksena oli löytää uusia ratkaisuja keskeyttämisten vähentämiseen ja samalla opiskelijoiden suunnitelman mukaiseen valmistumiseen toisen asteen koulutuksessa. Tietoperustassa käsiteltiin toisen asteen koulutusta ja siihen liittyviä haasteita, esimerkiksi ammattiosaamisen näyttöjä, jotka liittyvät olennaisesti opintojen etenemiseen ja opiskelijan valmistumiseen. Kehittämismenetelminä käytettiin vastuuopettajille suunnattua kyselyä ja keskusteluita heidän kanssaan.
Monen nuoren itseohjautuvuus on vielä kehitysvaiheessa opiskelijan tullessa toisen asteen koulutukseen. Sen vuoksi tarvitaan vankkaa ohjaamista ja tukea opetushenkilöstöltä ja oppilashuollolta. Tarvitaan jatkuvaa HOKS:austa eli henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman tekoa sekä aikaa valita mieluisa ala. Yksilölliset polut eivät sovi monellekaan, sillä nuoren kehitysvaiheen vuoksi itsenäisiä päätöksiä on vaikea tehdä kauaskantoisesti. YTO-aineet eli yhteiset tutkinnon osat tulisi suorittaa ensisijaisesti ennen ammatillisia opintoja. Nuorille on myös annettava selkeät ja täsmälliset aikataulut valmistumiseen.
Monen nuoren itseohjautuvuus on vielä kehitysvaiheessa opiskelijan tullessa toisen asteen koulutukseen. Sen vuoksi tarvitaan vankkaa ohjaamista ja tukea opetushenkilöstöltä ja oppilashuollolta. Tarvitaan jatkuvaa HOKS:austa eli henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman tekoa sekä aikaa valita mieluisa ala. Yksilölliset polut eivät sovi monellekaan, sillä nuoren kehitysvaiheen vuoksi itsenäisiä päätöksiä on vaikea tehdä kauaskantoisesti. YTO-aineet eli yhteiset tutkinnon osat tulisi suorittaa ensisijaisesti ennen ammatillisia opintoja. Nuorille on myös annettava selkeät ja täsmälliset aikataulut valmistumiseen.