Sijoittamisen aloittaminen opiskeluaikana
Hämäläinen, Riina (2022)
Hämäläinen, Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084762
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelman opiskelijoiden sijoittamisen aloittamista opintojen aikana. Työn tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia sijoittamisen kurssien sisällöille, sekä opiskelijan opetussuunnitelmaan, jotta opiskelijan sijoituspolku olisi mahdollisimman hyvä. Yleisesti voidaan todeta, että mitä aiemmin sijoittamisen aloittaa, sitä parempi.
Sijoittaminen on säästämisen muoto, jossa sijoitetulta pääomalta odotetaan tuottoa tietyn ajan puitteissa. Mitä pidempään säästää, sitä suuremman korvauksen olettaa saavansa, ja mitä suuremman riskin ottaa, sitä suuremman tuoton olettaa saavansa. Yleisimmät sijoitusinstrumentit ovat osakkeet, rahastot, reaaliomaisuus, sekä vakuutussopimukset.
Sijoittamisessa tuotto ja riski kulkevat käsi kädessä. Korkeampi tuotto-odotus vaatii myös korkeamman riskinsietokyvyn. Riski kohdistuu joko tuottoon tai pääomaan. Yleisimpiä riskejä, joita sijoittaja kohtaa ovat muun muassa osakeriski, likviditeettiriski, markkinariski, sekä valuuttakurssiriski. Korkeampaa tuottoa odotettaessa, tulee miettiä sijoitusaikaa, eli sitä, milloin raha halutaan muuhun käyttöön kuin sijoittamiseen. Pidempi sijoitusaika takaa korkeammat tuotot.
Työn empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyn tavoitteena oli saada kohderyhmän yleinen mielipide Haaga-Helian sijoittamisen kursseista, ja siitä, onko opetussuunnitelma hyödyllinen opiskelijan sijoituspolkuun nähden. Kohderyhmästä noin neljäsosa vastasi kyselyyn. Kyselyn tulokset osoittivat, että sijoittamisen kurssit koettiin hyödyllisinä, mutta käytännön tasolla sijoittamisen aloittamista olisi voinut käsitellä enemmän. Moni vastaajista oli sitä mieltä, että kurssit olivat pintapuolisia ja tietoa ja taitoja joutui itse opettelemaan kurssin jälkeen. Eli esimerkiksi arvo-osuustilin tai osakesäästötilin avaamista ja niiden ominaisuuksia ja eroja olisi voinut käydä kurssilla läpi, jotta sijoittamisen aloittaminen olisi konkreettisempaa.
Nykyinen opetussuunnitelma koettiin hyväksi kyselyn tulosten mukaan. Finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelman opiskelijoilla ensimmäinen sijoittamisen kurssi on suunniteltu ensimmäisen vuoden kolmanteen periodiin, eli ensimmäisen vuoden tammikuuhun. Tämä koettiin hyödylliseksi, koska sijoittamisesta sai tietää ja oppia jo varhaisessa vaiheessa opintojaan. Yli puolet kyselyyn vastanneista oli aloittanut sijoittamisen opiskelujen aikana ja ensimmäinen sijoittamisen kurssi, Sijoittamisen perusteet -kurssi, oli vaikuttanut päätökseen aloittaa sijoittaminen.
Uuden opetussuunnitelman ja opintopolkujen myötä koulutusohjelmat Haaga-Heliassa lakkautetaan, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden sijoittamisen aloittamiseen. Jatkossa opiskelijalla on vastuu valita omat opintonsa, jolloin sijoittamisen aloittaminen voi viivästyä. Opinto-ohjaajien rooli opiskelijan opintojen valinnassa tulee olemaan tärkeämpi ja suurempi, koska kurssitarjonta on edelleen laaja, mutta opintopolkua ei olekaan määritelty kovin suuressa määrin valmiiksi opiskelijalle. Vanhassa opetussuunnitelmassa opintojen ohjausta ei ole tarvinnut paljoa, koska opetussuunnitelma oli valmiiksi suunniteltu miltei koko opiskeluajalle.
Sijoittaminen on säästämisen muoto, jossa sijoitetulta pääomalta odotetaan tuottoa tietyn ajan puitteissa. Mitä pidempään säästää, sitä suuremman korvauksen olettaa saavansa, ja mitä suuremman riskin ottaa, sitä suuremman tuoton olettaa saavansa. Yleisimmät sijoitusinstrumentit ovat osakkeet, rahastot, reaaliomaisuus, sekä vakuutussopimukset.
Sijoittamisessa tuotto ja riski kulkevat käsi kädessä. Korkeampi tuotto-odotus vaatii myös korkeamman riskinsietokyvyn. Riski kohdistuu joko tuottoon tai pääomaan. Yleisimpiä riskejä, joita sijoittaja kohtaa ovat muun muassa osakeriski, likviditeettiriski, markkinariski, sekä valuuttakurssiriski. Korkeampaa tuottoa odotettaessa, tulee miettiä sijoitusaikaa, eli sitä, milloin raha halutaan muuhun käyttöön kuin sijoittamiseen. Pidempi sijoitusaika takaa korkeammat tuotot.
Työn empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyn tavoitteena oli saada kohderyhmän yleinen mielipide Haaga-Helian sijoittamisen kursseista, ja siitä, onko opetussuunnitelma hyödyllinen opiskelijan sijoituspolkuun nähden. Kohderyhmästä noin neljäsosa vastasi kyselyyn. Kyselyn tulokset osoittivat, että sijoittamisen kurssit koettiin hyödyllisinä, mutta käytännön tasolla sijoittamisen aloittamista olisi voinut käsitellä enemmän. Moni vastaajista oli sitä mieltä, että kurssit olivat pintapuolisia ja tietoa ja taitoja joutui itse opettelemaan kurssin jälkeen. Eli esimerkiksi arvo-osuustilin tai osakesäästötilin avaamista ja niiden ominaisuuksia ja eroja olisi voinut käydä kurssilla läpi, jotta sijoittamisen aloittaminen olisi konkreettisempaa.
Nykyinen opetussuunnitelma koettiin hyväksi kyselyn tulosten mukaan. Finanssi- ja talousasiantuntijan koulutusohjelman opiskelijoilla ensimmäinen sijoittamisen kurssi on suunniteltu ensimmäisen vuoden kolmanteen periodiin, eli ensimmäisen vuoden tammikuuhun. Tämä koettiin hyödylliseksi, koska sijoittamisesta sai tietää ja oppia jo varhaisessa vaiheessa opintojaan. Yli puolet kyselyyn vastanneista oli aloittanut sijoittamisen opiskelujen aikana ja ensimmäinen sijoittamisen kurssi, Sijoittamisen perusteet -kurssi, oli vaikuttanut päätökseen aloittaa sijoittaminen.
Uuden opetussuunnitelman ja opintopolkujen myötä koulutusohjelmat Haaga-Heliassa lakkautetaan, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden sijoittamisen aloittamiseen. Jatkossa opiskelijalla on vastuu valita omat opintonsa, jolloin sijoittamisen aloittaminen voi viivästyä. Opinto-ohjaajien rooli opiskelijan opintojen valinnassa tulee olemaan tärkeämpi ja suurempi, koska kurssitarjonta on edelleen laaja, mutta opintopolkua ei olekaan määritelty kovin suuressa määrin valmiiksi opiskelijalle. Vanhassa opetussuunnitelmassa opintojen ohjausta ei ole tarvinnut paljoa, koska opetussuunnitelma oli valmiiksi suunniteltu miltei koko opiskeluajalle.