Henkilöautojen huoltoprosessin kartoitus
Almgren, Tommi (2022)
Almgren, Tommi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044451
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään lean-ajattelua, siihen liittyviä käsitteitä ja lean-ajattelun historiaa. Työssä tutustutaan myös huoltoprosessien muodostumiseen ja käydään läpi tarkemmin Volkswagen AG:n huoltoprosessi, sekä K Auto Retail Oy:n korjaamoilla käyttöönotettavan palvelumekaanikkomallin huoltoprosessi.
Opinnäytetyön lähdemateriaalina on käytetty kirjallisuutta ja K Auton sisäisiä koulutusmateriaaleja.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus on tehty toimeksiantona K Auto Retail Oy:lle, ja sen tavoitteena on tutustua K Auton korjaamoiden arkeen ja muodostaa siitä yleiskuvaa päivä- ja toimenpidetasolla. Toimeksiantona tehtävään huoltoprosessin kartoitukseen valikoitui kaksi korjaamoa, joiden arkea seurataan kolmen päivän ajan per korjaamo, jonka aikana huoltoprosessin eri toiminnot ja niiden kesto merkataan ylös ajanseurantalomakkeelle.
Kartoituksen tarkoituksena on löytää mekaanikoiden ajankäytön kannalta haastavia tilanteita, joita työaikaleimaukset tai korjaamomittarit eivät erottele.
Kartoituksen tuloksilla voidaan jatkossa kehittää K Auton toimintaa ja luoda yhtenäisiä toimintamalleja ja käytäntöjä yrityksen sisällä. Kartoituksen tarkemmat tulokset on tarkoitettu vain K Auto Retail Oy:n käyttöön.
Opinnäytetyön lähdemateriaalina on käytetty kirjallisuutta ja K Auton sisäisiä koulutusmateriaaleja.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus on tehty toimeksiantona K Auto Retail Oy:lle, ja sen tavoitteena on tutustua K Auton korjaamoiden arkeen ja muodostaa siitä yleiskuvaa päivä- ja toimenpidetasolla. Toimeksiantona tehtävään huoltoprosessin kartoitukseen valikoitui kaksi korjaamoa, joiden arkea seurataan kolmen päivän ajan per korjaamo, jonka aikana huoltoprosessin eri toiminnot ja niiden kesto merkataan ylös ajanseurantalomakkeelle.
Kartoituksen tarkoituksena on löytää mekaanikoiden ajankäytön kannalta haastavia tilanteita, joita työaikaleimaukset tai korjaamomittarit eivät erottele.
Kartoituksen tuloksilla voidaan jatkossa kehittää K Auton toimintaa ja luoda yhtenäisiä toimintamalleja ja käytäntöjä yrityksen sisällä. Kartoituksen tarkemmat tulokset on tarkoitettu vain K Auto Retail Oy:n käyttöön.