Markkinointi työkaluna sponsorointitoimien kehittämisessä: case: KiKi naisten pesäpallojoukkue
Linnarinne, Silja (2022)
Linnarinne, Silja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054545
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin toimeksiantajalle toimintasuunnitelma markkinoinnin ja sponsorointitoimien kehittämiseksi. Toimeksiantaja oli pesäpallojoukkue, joka oli 2020–2021 kaudella noussut sarjatasolla ylöspäin. Sarjatason nousun myötä heillä havaittiin tarve sekä markkinoinnin että sponsorointitoimien kehittämiseen.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa sitä, miten urheilujoukkue voi käyttää markkinointia työkaluna sponsorointitoimintojen kehittämiseksi. Tavoitteena oli esittää toimeksiantajalle tietoa siitä, miten he voivat toteuttaa markkinointiaan tavoitteellisesti ja miten he voivat saada hyvästä markkinoinnista taloudellista hyötyä.
Teoriaosuudessa käytiin läpi markkinointia, urheilumarkkinointia ja sponsorointitoimintaa. Aineistoa kerättiin teemahaastattelulla, kyselylomakkeella sekä SWOT-analyysillä. Haastattelu toteutettiin toimeksiantajalle ja sen avulla saatiin tietoa joukkueen nykyisistä markkinointi- ja sponsorointitoimintatavoista. Kyselylomakkeen avulla saatiin tietoa yritysten sponsoroinnin toimintatavoista. SWOT-analyysissä kerrottiin toimeksiantajan markkinoinnin lähtötilanne.
Työssä luotiin keskustelua empiirisen aineiston ja teorian välille. Lopuksi työstä syntyi toimintasuunnitelma, jonka avulla joukkue voi helposti kehittää sekä markkinointiaan että sponsorointitoimiaan. Toimintasuunnitelma on kuvattu tarkistuslistan muodossa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa sitä, miten urheilujoukkue voi käyttää markkinointia työkaluna sponsorointitoimintojen kehittämiseksi. Tavoitteena oli esittää toimeksiantajalle tietoa siitä, miten he voivat toteuttaa markkinointiaan tavoitteellisesti ja miten he voivat saada hyvästä markkinoinnista taloudellista hyötyä.
Teoriaosuudessa käytiin läpi markkinointia, urheilumarkkinointia ja sponsorointitoimintaa. Aineistoa kerättiin teemahaastattelulla, kyselylomakkeella sekä SWOT-analyysillä. Haastattelu toteutettiin toimeksiantajalle ja sen avulla saatiin tietoa joukkueen nykyisistä markkinointi- ja sponsorointitoimintatavoista. Kyselylomakkeen avulla saatiin tietoa yritysten sponsoroinnin toimintatavoista. SWOT-analyysissä kerrottiin toimeksiantajan markkinoinnin lähtötilanne.
Työssä luotiin keskustelua empiirisen aineiston ja teorian välille. Lopuksi työstä syntyi toimintasuunnitelma, jonka avulla joukkue voi helposti kehittää sekä markkinointiaan että sponsorointitoimiaan. Toimintasuunnitelma on kuvattu tarkistuslistan muodossa.