Huoltokorjaamon toiminnan kehittäminen SFS-EN ISO 9001 -standardin vaatimusten mukaisesti
Suvela, Tuukka (2022)
Suvela, Tuukka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054577
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Seinäjoella toimivalle vapaa-ajan laitteiden varaosa- ja huoltoliike Moottorilla SERVICE Oy:lle. Työn tavoitteena oli kehittää yrityksen korjaamotoimintaa Leanmenetelmien ja SFS-EN ISO 9001 -standardin vaatimusten mukaisesti. Tarkoituksena oli tukea laatusertifikaatin saamista. Ennen tätä työtä opinnäytetyön kirjoittaja oli suorittanut yritykselle projektiopintoja, jotka toimivat valmistelevana osana tätä työtä. Opinnäytetyön teoriaosuus on koostettu standardin ja Lean-menetelmien perusteista. Tieto on hankittu kirjallisuudesta, verkkojulkaisuista ja standardista. Teoriaosuudessa sivutaan myös yrityksessä käytettävää toiminnanohjausjärjestelmää. Työssä käydään läpi yrityksen korjaamotoimintaa ja siihen liittyviä tärkeitä seikkoja, niin Lean-menetelmien kuin laatujärjestelmän osalta.
Yrityksen korjaamotoiminnalle luotiin laadunhallintajärjestelmän kannalta vaadittua dokumentoitua tietoa kuten, Korjaamoprosessin kaavio, mittalaiteluettelo ja kalibrointiohjeet. Korjaamon järjestystä parannettiin nimeämällä ja osoittamalla tavaroille omat paikkansa. Myös asiakaspalvelutilan järjestystä ja siisteyttä parannettiin. Vastuualueita selvennettiin ja viikkopalaverien yhteydessä korjaamontoimintaan liittyviä huomiota alettiin käsittelemään koko henkilöstön kesken. Opinnäytetyönä yritykselle saatiin luotua laadunhallintajärjestelmä, ja sitä kehitetään vaatimusten mukaisesti.
Yrityksen korjaamotoiminnalle luotiin laadunhallintajärjestelmän kannalta vaadittua dokumentoitua tietoa kuten, Korjaamoprosessin kaavio, mittalaiteluettelo ja kalibrointiohjeet. Korjaamon järjestystä parannettiin nimeämällä ja osoittamalla tavaroille omat paikkansa. Myös asiakaspalvelutilan järjestystä ja siisteyttä parannettiin. Vastuualueita selvennettiin ja viikkopalaverien yhteydessä korjaamontoimintaan liittyviä huomiota alettiin käsittelemään koko henkilöstön kesken. Opinnäytetyönä yritykselle saatiin luotua laadunhallintajärjestelmä, ja sitä kehitetään vaatimusten mukaisesti.