Ammatillisissa opinnoissa opiskelevien ja kuntoutuksellista tukea saavien 18-29-vuotiaiden nuorten kokemuksia omasta palvelupolustaan
Asiala, Tanja; Markkula, Kristiina; Salonpää, Anna (2022)
Asiala, Tanja
Markkula, Kristiina
Salonpää, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044456
Tiivistelmä
Nuorten hyvinvoinnin ja osallistumisen vajeita tunnistetaan yhteiskunnassa monipuolisesti. Nuorten palveluita kehitettäessä, on ensiarvoista saada heidän oma äänensä kuuluviin. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvailla Keski-Pohjanmaan ammattioppilaitoksen Tukipolku-hankkeeseen osallistuneiden nuorten kokemuksia saamastaan kuntoutuksellisesta tuesta, sekä heidän käsityksiänsä tuen tarpeestaan opiskelijan arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten opiskelijoiden osallisuutta heidän opintojaan tukevien palveluiden kehittämisessä.
Laadullisen tutkimuksen kohdejoukko koostui kuudesta 18–29- vuotiaasta nuoresta aikuisesta, jotka osallistuivat vuonna 2021 Tukipolku-hankkeeseen opiskelupolkunsa vaikeutumisen tai oman tuentarpeensa tunnistamisen perusteella. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimustulosten mukaan nuoret tarvitsevat oppilaitoksen asiantuntijoiden ja aikuisten ohjausta ja apua opintoihin, ja osaaminen vahvistuu sitoutuneella yhteistyöllä. Kunnioittava, nuorta lähestyvä, yksilöllinen ja osallistava palvelu koettiin vaikuttavana ja voimaannuttavana. Tukipolku-hankkeen työtavat ja menetelmät vastasivat hyvin nuorten tarpeita ja toiveita. Nuorten aikaisemmin saama kuntoutuksellinen tuki sisälsi heille arvoa tuottamattomia palveluita, ja nuoret toivoivat tuelta saavutettavuuden lisäksi myös vaikuttavuutta. Tulosten perusteella ei ole niinkään merkitystä, kuka palvelua tuottaa. Tärkeämpää on se, että auttajaan voi luottaa, ja hän tuntee tarjolla olevan tuen mahdollisuuksia sekä auttaa nuorta hänen yksilöllisen tarpeensa mukaan.
Oppilaitoksen näkökulmasta tutkimustulokset kannustavat palveluohjausosaamisen sekä riskien tunnistamiskeinojen vahvistamiseen, jolloin opiskelijan haasteisiin voidaan tarttua jo varhaisessa vaiheessa. Palveluntuottajien on tärkeää tehdä kehittämistyötä yhteisesti, standardoida yhdessä roolit, välineet ja menetelmät. Monialaisessa ja organisaatioiden välisessä yhteistyössä on ensisijaisesti tunnistettava yhteinen asiakas ja hänen tarpeensa. Nuorten kokemustiedon, asiantuntijuuden ja teoriatiedon pohjalta kehitimme jatkuvan parantamisen periaattein (Lean-menetelmä) opiskelijapalveluiden seurantaan työvälineen, tarkistuslistan, jonka avulla opiskelijahyvinvointia ja opintojen etenemistä voidaan ohjata monialaisesti opiskelijalähtöisen tukipalvelupolun avulla.
Laadullisen tutkimuksen kohdejoukko koostui kuudesta 18–29- vuotiaasta nuoresta aikuisesta, jotka osallistuivat vuonna 2021 Tukipolku-hankkeeseen opiskelupolkunsa vaikeutumisen tai oman tuentarpeensa tunnistamisen perusteella. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimustulosten mukaan nuoret tarvitsevat oppilaitoksen asiantuntijoiden ja aikuisten ohjausta ja apua opintoihin, ja osaaminen vahvistuu sitoutuneella yhteistyöllä. Kunnioittava, nuorta lähestyvä, yksilöllinen ja osallistava palvelu koettiin vaikuttavana ja voimaannuttavana. Tukipolku-hankkeen työtavat ja menetelmät vastasivat hyvin nuorten tarpeita ja toiveita. Nuorten aikaisemmin saama kuntoutuksellinen tuki sisälsi heille arvoa tuottamattomia palveluita, ja nuoret toivoivat tuelta saavutettavuuden lisäksi myös vaikuttavuutta. Tulosten perusteella ei ole niinkään merkitystä, kuka palvelua tuottaa. Tärkeämpää on se, että auttajaan voi luottaa, ja hän tuntee tarjolla olevan tuen mahdollisuuksia sekä auttaa nuorta hänen yksilöllisen tarpeensa mukaan.
Oppilaitoksen näkökulmasta tutkimustulokset kannustavat palveluohjausosaamisen sekä riskien tunnistamiskeinojen vahvistamiseen, jolloin opiskelijan haasteisiin voidaan tarttua jo varhaisessa vaiheessa. Palveluntuottajien on tärkeää tehdä kehittämistyötä yhteisesti, standardoida yhdessä roolit, välineet ja menetelmät. Monialaisessa ja organisaatioiden välisessä yhteistyössä on ensisijaisesti tunnistettava yhteinen asiakas ja hänen tarpeensa. Nuorten kokemustiedon, asiantuntijuuden ja teoriatiedon pohjalta kehitimme jatkuvan parantamisen periaattein (Lean-menetelmä) opiskelijapalveluiden seurantaan työvälineen, tarkistuslistan, jonka avulla opiskelijahyvinvointia ja opintojen etenemistä voidaan ohjata monialaisesti opiskelijalähtöisen tukipalvelupolun avulla.