Asiakkaan perehdyttäminen yhteisökuntoutuksessa – Punainen lanka hallussa
Salin, Ann-Mari; Paronen, Sanna (2022)
Salin, Ann-Mari
Paronen, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014351
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Helsingin ensikoti ry:n alaisen ensikoti Helmiinan yhteisön kokemuksia uuden asiakkaan perehdytyksestä. Yksikössä tuetaan odottavia äitejä ja vauvaperheitä yhteisökuntouksen menetelmin.
Tietoperustassa käsiteltiin yhteisökuntoutuksen periaatteita ja terapeuttista yhteisökuntoutusta. Lisäksi tarkasteltiin uuden asiakkaan perehdyttäminen yhteisöön ja osallisuuden sekä vuorovaikutuksen näkökulmia. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimusaineistoa kerättiin tammikuussa 2021 aikana. Aineisto koostui kuuden työntekijän lomakekyselyn ja kolmen asiakkaan teemahaastattelun vastauksista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysin avulla. Aineiston analyysissa eroteltiin asiakkaiden ja työntekijöiden tulokset ja tämän jälkeen syntyi kolme pääluokkaa kumpaankin ryhmään. Työntekijöiden kyselyiden pääluokat olivat kuntoutukseen tuleminen, työn organisointi ja perehdyttämisen kehittäminen. Asiakkaiden haastatteluiden pääluokiksi muodostuivat perehdyttämisen menetelmät, perehdytyksen kehittäminen ja perehdyttäjän vastuu.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että yksikön perehdyttämisessä on paljon hyvää. Epäselvyyksiä on perehdyttäjistä ja perehdytettävistä asioista, minkä vuoksi opinnäytetyössä kehitettiin perehdytyslomake helpottamaan uuden asiakkaan perehdyttämisen seurantaa.
Tietoperustassa käsiteltiin yhteisökuntoutuksen periaatteita ja terapeuttista yhteisökuntoutusta. Lisäksi tarkasteltiin uuden asiakkaan perehdyttäminen yhteisöön ja osallisuuden sekä vuorovaikutuksen näkökulmia. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimusaineistoa kerättiin tammikuussa 2021 aikana. Aineisto koostui kuuden työntekijän lomakekyselyn ja kolmen asiakkaan teemahaastattelun vastauksista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysin avulla. Aineiston analyysissa eroteltiin asiakkaiden ja työntekijöiden tulokset ja tämän jälkeen syntyi kolme pääluokkaa kumpaankin ryhmään. Työntekijöiden kyselyiden pääluokat olivat kuntoutukseen tuleminen, työn organisointi ja perehdyttämisen kehittäminen. Asiakkaiden haastatteluiden pääluokiksi muodostuivat perehdyttämisen menetelmät, perehdytyksen kehittäminen ja perehdyttäjän vastuu.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että yksikön perehdyttämisessä on paljon hyvää. Epäselvyyksiä on perehdyttäjistä ja perehdytettävistä asioista, minkä vuoksi opinnäytetyössä kehitettiin perehdytyslomake helpottamaan uuden asiakkaan perehdyttämisen seurantaa.