Kuluttajien näkemykset lähiruoasta 2021
Savolainen, Nina (2022)
Savolainen, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014308
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kotimaisen lähiruoan tuottajien ja kuluttajien kohtaamista. Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimii Heikkilän Peruna. Lähiruoka on jatkuvasti pinnalla ollut aihe 2000-luvulla ja sen suosio on kasvanut vuosien varrella. Lähiruoalla ei kuitenkaan ole ollut yhtä tiettyä määritelmää, vaan jokainen kuluttaja on voinut itse määritellä mitä lähiruoka hänelle tarkoittaa. Tämä on aiheuttanut haasteita lähiruoan tuotantoon ja markkinointiin.
Opinnäytetyön alussa teoriaosassa käydään yleisesti läpi mitä lähiruoka on sekä hieman sen markkinoinnista. Suurimmaksi osaksi työssä keskitytään kuitenkin tutkimaan lähiruoan tämänhetkistä suosiota kuluttajille suunnatun kyselyn avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kyselyn muodossa tietää kuluttajilta, minkälaisia ovat heidän ajatuksensa lähiruoasta 2020-luvun alussa sekä minkälaisena he näkevät lähiruoan tulevaisuuden.
Kyselyssä selvisi, että suurimmat ongelmat lähiruoassa liittyvät tuotteiden löydettävyyteen sekä korkeisiin hintoihin muihin myytävänä oleviin samankaltaisiin tuotteisiin verrattuna. Hinta vaikutti monen kuluttajan ostopäätökseen. Taustatiedoista riippumatta melkein jokaisella kuluttajalla on suurta kiinnostusta saada lisää tietoja oman alueensa lähiruoista, kunhan nämä tiedot tuodaan vain tarpeeksi lähelle kuluttajaa. Eniten tietoja lähiruoista kuluttajat etsivät vähittäiskaupoista sekä internetistä.
Opinnäytetyön alussa teoriaosassa käydään yleisesti läpi mitä lähiruoka on sekä hieman sen markkinoinnista. Suurimmaksi osaksi työssä keskitytään kuitenkin tutkimaan lähiruoan tämänhetkistä suosiota kuluttajille suunnatun kyselyn avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kyselyn muodossa tietää kuluttajilta, minkälaisia ovat heidän ajatuksensa lähiruoasta 2020-luvun alussa sekä minkälaisena he näkevät lähiruoan tulevaisuuden.
Kyselyssä selvisi, että suurimmat ongelmat lähiruoassa liittyvät tuotteiden löydettävyyteen sekä korkeisiin hintoihin muihin myytävänä oleviin samankaltaisiin tuotteisiin verrattuna. Hinta vaikutti monen kuluttajan ostopäätökseen. Taustatiedoista riippumatta melkein jokaisella kuluttajalla on suurta kiinnostusta saada lisää tietoja oman alueensa lähiruoista, kunhan nämä tiedot tuodaan vain tarpeeksi lähelle kuluttajaa. Eniten tietoja lähiruoista kuluttajat etsivät vähittäiskaupoista sekä internetistä.