Ensamhet i högstadiet : hur yrkespersonal i skolan ser och förebygger ensamhet bland unga
Hindersson, Ellen; Knopman, Lina; Vinkki, Elina (2022)
Hindersson, Ellen
Knopman, Lina
Vinkki, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203314271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203314271
Tiivistelmä
Studien är en undersökning om ensamhet, vad den beror på och hur den kan förebyggas. Syftet med studien är att undersöka hur yrkespersonal i högstadiet ser ensamhet bland unga och hur de kan förebygga ensamheten.
Studien är ett beställningsarbete från Esbo stads svenska bildningstjänster och går under projektet ”Unga i skola och yrkesinstitut –välbefinnande och mångprofessionellt arbete”. Studien är en kvalitativ intervjustudie och intervjun har genomförts som en semi-strukturerad fokusgruppintervju. De fyra informanter som har deltagit i gruppintervjun arbetar som skolkuratorer och skolhälsovårdare.
Resultatet visar att ensamhet bland unga är svår att definiera och att vem som helst kan uppleva ensamhetskänslor. Ensamheten tar sig uttryck på olika sätt och trots att en elev ser ut att ha vänner kan hen känna sig ensam. Yrkespersonal diskuterar ensamhet med ungdomarna i skolan men det kan ifrågasättas huruvida tillvägagångssättet alltid är ändamålsenligt. Det är viktigt att yrkespersonalen är lyhörda på vad ungdomarna berättar för att kunna lösa och förebygga problemen. Att öka personalresurser och få mer tid för samarbete kolleger emellan vore ett sätt att effektivt kunna förebygga ensamheten bland unga i högstadiet.
Studien är ett beställningsarbete från Esbo stads svenska bildningstjänster och går under projektet ”Unga i skola och yrkesinstitut –välbefinnande och mångprofessionellt arbete”. Studien är en kvalitativ intervjustudie och intervjun har genomförts som en semi-strukturerad fokusgruppintervju. De fyra informanter som har deltagit i gruppintervjun arbetar som skolkuratorer och skolhälsovårdare.
Resultatet visar att ensamhet bland unga är svår att definiera och att vem som helst kan uppleva ensamhetskänslor. Ensamheten tar sig uttryck på olika sätt och trots att en elev ser ut att ha vänner kan hen känna sig ensam. Yrkespersonal diskuterar ensamhet med ungdomarna i skolan men det kan ifrågasättas huruvida tillvägagångssättet alltid är ändamålsenligt. Det är viktigt att yrkespersonalen är lyhörda på vad ungdomarna berättar för att kunna lösa och förebygga problemen. Att öka personalresurser och få mer tid för samarbete kolleger emellan vore ett sätt att effektivt kunna förebygga ensamheten bland unga i högstadiet.