Potilaan arvostava kohtaaminen päivystyksessä : Analyysi osaston saamasta palautteesta
Erkkilä, Janina (2022)
Erkkilä, Janina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaiden kokemaa kohtaamista Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Soiten yhteispäivystyksessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa Soiten yhteispäivystyksen käyttöön hoitotyön kommunikaation ja vuorovaikutuksen kehittämiseksi. Potilaan kohtaamisen onnistumisella on iso merkitys hoitopolun kokonaistulokseen ja hoitomyönteisyyteen.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrotaan yleisesti Soiten yhteispäivystyksestä yleisesti sekä tarkoituksesta, tavoitteesta että mahdollisista potilaista. Lisäksi tietoperustassa käsitellään sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia ja potilaslähtöistä hoitotyötä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella pieni enemmistö potilaista oli tyytymättömiä kohtaamiseen yhteispäivystyksessä. Potilaspalautteet toivat esille kohtaamisen tuoneen potilaille turvatonta oloa hoitajan käyttäytymisen tai koetun huolenpidon puutteen takia. Tiedonkulku hoitajalta potilaalle on myös ollut kokemusten mukaan yleisesti riittämätöntä. Mukana oli myös kohtaamista kiittäviä palautteita, jotka toivat esille hoitajien ystävällistä lähestymistapaa potilaaseen. Myönteiset palautteet nostivat esille myös erityisesti asiantuntijuuden onnistumista poliklinikalla. Kehittämiskohteina potilaiden ja hoitajien vuorovaikutukseen nousi potilaiden palautteissa tiedottamisen tärkeys, sekä yleisesti potilaan ystävällinen kohtaaminen ja huolenpito.
Jatkotutkimuskohteina nousi esille laajempi potilaspalautteiden arviointi joko määrällisesti tai haastattelemalla erikseen kohtaamisesta yhteispäivystyksen potilaita. Hoitajien näkökulma kohtaamiseen ja sen onnistumiseen voisi myös olla tarpeen.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrotaan yleisesti Soiten yhteispäivystyksestä yleisesti sekä tarkoituksesta, tavoitteesta että mahdollisista potilaista. Lisäksi tietoperustassa käsitellään sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia ja potilaslähtöistä hoitotyötä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella pieni enemmistö potilaista oli tyytymättömiä kohtaamiseen yhteispäivystyksessä. Potilaspalautteet toivat esille kohtaamisen tuoneen potilaille turvatonta oloa hoitajan käyttäytymisen tai koetun huolenpidon puutteen takia. Tiedonkulku hoitajalta potilaalle on myös ollut kokemusten mukaan yleisesti riittämätöntä. Mukana oli myös kohtaamista kiittäviä palautteita, jotka toivat esille hoitajien ystävällistä lähestymistapaa potilaaseen. Myönteiset palautteet nostivat esille myös erityisesti asiantuntijuuden onnistumista poliklinikalla. Kehittämiskohteina potilaiden ja hoitajien vuorovaikutukseen nousi potilaiden palautteissa tiedottamisen tärkeys, sekä yleisesti potilaan ystävällinen kohtaaminen ja huolenpito.
Jatkotutkimuskohteina nousi esille laajempi potilaspalautteiden arviointi joko määrällisesti tai haastattelemalla erikseen kohtaamisesta yhteispäivystyksen potilaita. Hoitajien näkökulma kohtaamiseen ja sen onnistumiseen voisi myös olla tarpeen.