Turistorten Ålands finska marknadskommunikation - Hur Åland utmärker sig som turistort på finska
Sandén, Johanna (2022)
Sandén, Johanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203254001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203254001
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att genom induktiv analys undersöka det turistiska Ålands finska marknadskommunikation i jämförelse med dess svenska motsvarighet. Den kommer att lyfta upp skillnader, styrkor och svagheter i komparativ mening och sedan analysera vilket språks brand som är det starkare av dem båda. Arbetet har en turistisk marknadsföring som utgångspunkt. Det innebär att analysen är gjord ur en synvinkel som ser på Åland som en turistdestination på finska respektive hur den ser ut på svenska.
Materialet är taget från intervjuer och hemsidor från olika företag och organisationer som är involverade i turismnäring. All information är taget från olika sorters källor och är en kvalitativ analys ur flera olika synvinklar. Efter att materialet samlats kommer nyckelord från de olika källorna tas upp. Detta för att ge en enhetlig bild över hur marknadskommunikationen ser ut på finska respektive svenska i en sammanfattning.
Arbetets slutsats är att den finska marknadskommunikationen för det turistiska Åland är starkare än det svenska. Det här leder till att undersökningens ursprungliga teori förkastas i förmån till bevisen.
Materialet är taget från intervjuer och hemsidor från olika företag och organisationer som är involverade i turismnäring. All information är taget från olika sorters källor och är en kvalitativ analys ur flera olika synvinklar. Efter att materialet samlats kommer nyckelord från de olika källorna tas upp. Detta för att ge en enhetlig bild över hur marknadskommunikationen ser ut på finska respektive svenska i en sammanfattning.
Arbetets slutsats är att den finska marknadskommunikationen för det turistiska Åland är starkare än det svenska. Det här leder till att undersökningens ursprungliga teori förkastas i förmån till bevisen.