Aikuiset oppijoina metsäkonealalla
Nenonen, Pasi (2022)
Nenonen, Pasi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203243970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203243970
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja oli Savon ammattiopiston metsäala. Opinnäytetyön tuloksia käytetään ammattiopiston aikuisten metsäkoneenkuljettajakoulutuksen kehittämiseen. Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää Savon ammattiopiston aikuisten metsäkoneenkuljettajakoulutuksesta vuosina 2015–2019 valmistuneiden kokemuksia koulutuksesta ja koulutuksen vaikutusta heidän valmistumisensa jälkeiseen elämään.
Tutkimuksen pääteemoja olivat koulutuksen vaikutus valmistuneiden työelämään sijoittumiseen ja heidän kokemuksensa koulutuksen sisällöstä. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin oppimisprosessia erilaisista näkökulmista sekä aikuisten oppijoiden erityispiirteitä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kysely laadittiin käyttäen Webropol-kyselyohjelmaa, ja kysely lähetettiin tutkimusjoukolle sähköpostilinkkinä. Vastausprosentiksi saatiin 34 %. Kyselylomakkeen kysymykset olivat pääasiassa strukturoituja kysymyksiä, ja lisäinformaatiota saatiin avoimilla kysymyksillä. Kyselyohjelman tuottaman raportin kuvaajia oli muokattava Excel-taulukkolaskentaohjelmalla paremmin tulkittavaan muotoon.
Valmistuneiden vastauksista selviää, että metsäkoneen käytännön harjoitteluaikaa ja metsäkoneiden tekniikan opetusta toivottiin koulutukselta lisää. Vastanneiden mielestä opetuksessa ja ohjauksessa etenkin ammatinohjaajien pedagogisessa toiminnassa olisi kehitettävää. Vastuksista ilmeni, että työssäoppimisen ohjaus oli ollut riittämätöntä niin oppilaitokselta kuin työssäoppimispaikalta. Valmistuneet olivat tutkimuksen mukaan työllistyneet hyvin pääasiassa metsäkonealalle.
Johtopäätöksenä on, että oppimisen mielekkyyttä voidaan parantaa positiivisen vuorovaikutuksen avulla niin oppilaitoksen oppimisympäristöissä kuin työssäoppimispaikoilla. Tutkimuksen perusteella kehittämisen kohteita Savon ammattiopiston aikuisten metsäkoneenkuljettajakoulutuksessa olisivat koulutuksen keston pidentäminen opiskelijoiden riittävän osaamisen varmistamiseksi, ohjaajien pedagoginen kouluttaminen ja tiiviimpi yhteistyö työssäoppimispaikkojen kanssa. Koulutukseen hakeutuvien motivaatio ja tavoitteet tulisi valintatilanteessa selvittää tarkemmin, jotta oppilaitoksen henkilöstöresurssien voimavarat kohdistuisivat alalle todellisuudessa aikovien kouluttamiseen.
Tutkimuksen pääteemoja olivat koulutuksen vaikutus valmistuneiden työelämään sijoittumiseen ja heidän kokemuksensa koulutuksen sisällöstä. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin oppimisprosessia erilaisista näkökulmista sekä aikuisten oppijoiden erityispiirteitä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kysely laadittiin käyttäen Webropol-kyselyohjelmaa, ja kysely lähetettiin tutkimusjoukolle sähköpostilinkkinä. Vastausprosentiksi saatiin 34 %. Kyselylomakkeen kysymykset olivat pääasiassa strukturoituja kysymyksiä, ja lisäinformaatiota saatiin avoimilla kysymyksillä. Kyselyohjelman tuottaman raportin kuvaajia oli muokattava Excel-taulukkolaskentaohjelmalla paremmin tulkittavaan muotoon.
Valmistuneiden vastauksista selviää, että metsäkoneen käytännön harjoitteluaikaa ja metsäkoneiden tekniikan opetusta toivottiin koulutukselta lisää. Vastanneiden mielestä opetuksessa ja ohjauksessa etenkin ammatinohjaajien pedagogisessa toiminnassa olisi kehitettävää. Vastuksista ilmeni, että työssäoppimisen ohjaus oli ollut riittämätöntä niin oppilaitokselta kuin työssäoppimispaikalta. Valmistuneet olivat tutkimuksen mukaan työllistyneet hyvin pääasiassa metsäkonealalle.
Johtopäätöksenä on, että oppimisen mielekkyyttä voidaan parantaa positiivisen vuorovaikutuksen avulla niin oppilaitoksen oppimisympäristöissä kuin työssäoppimispaikoilla. Tutkimuksen perusteella kehittämisen kohteita Savon ammattiopiston aikuisten metsäkoneenkuljettajakoulutuksessa olisivat koulutuksen keston pidentäminen opiskelijoiden riittävän osaamisen varmistamiseksi, ohjaajien pedagoginen kouluttaminen ja tiiviimpi yhteistyö työssäoppimispaikkojen kanssa. Koulutukseen hakeutuvien motivaatio ja tavoitteet tulisi valintatilanteessa selvittää tarkemmin, jotta oppilaitoksen henkilöstöresurssien voimavarat kohdistuisivat alalle todellisuudessa aikovien kouluttamiseen.