Opetusvideo virtsan kemiallisen seulan tulkinnasta Clinitek Status+ -laitteella
Kortesalmi, Johanna; Kotka, Mirva (2022)
Kortesalmi, Johanna
Kotka, Mirva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203243934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203243934
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Terveystalolle opetusvideo virtsan kemiallisen seulan tulkinnasta Clinitek Status+ -laitteella. Videota käytetään uusien työntekijöiden perehdyttämiseen Terveystalon eri toimipisteissä. Videon tavoitteena on opastaa uusia sairaanhoitajia, lähihoitajia ja laboratoriohoitajia tekemään virtsan kemiallinen seulontatutkimus Clinitek Status+ -laitteella.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotos on opetusvideo, jonka tarve nousi toimeksiantajalta. Teoreettinen viitekehys on koostettu käyttäen aiheeseen liittyviä tutkittuun tietoon perustuvia painettuja ja sähköisiä lähteitä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään virtsanäytteenottamisen eri tekniikoita, näytteen käsittelyä ja kuljetusta, virhelähteitä ja kemiallisen seulan osatutkimuksia. Lisäksi käsitellään uuden työntekijä perehdyttämistä ja videon käyttämistä perehdytysmateriaalina. Tämän materiaalin pohjalta on koostettu opetusvideo.
Toimeksiantajan palautetta on pyydetty opinnäytetyön eri vaiheissa ja materiaalia muokattu palautteen perusteella. Lopullinen opetusvideo vastaa toimeksiantajan toiveita ja sitä pystytään hyödyntämään uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Jatkokehitysehdotuksena olisi kuvallinen perehdytysopas videon rinnalle virtsan kemiallisen seulan tekemiseen Clinitek Status+ -laitteella.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotos on opetusvideo, jonka tarve nousi toimeksiantajalta. Teoreettinen viitekehys on koostettu käyttäen aiheeseen liittyviä tutkittuun tietoon perustuvia painettuja ja sähköisiä lähteitä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään virtsanäytteenottamisen eri tekniikoita, näytteen käsittelyä ja kuljetusta, virhelähteitä ja kemiallisen seulan osatutkimuksia. Lisäksi käsitellään uuden työntekijä perehdyttämistä ja videon käyttämistä perehdytysmateriaalina. Tämän materiaalin pohjalta on koostettu opetusvideo.
Toimeksiantajan palautetta on pyydetty opinnäytetyön eri vaiheissa ja materiaalia muokattu palautteen perusteella. Lopullinen opetusvideo vastaa toimeksiantajan toiveita ja sitä pystytään hyödyntämään uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Jatkokehitysehdotuksena olisi kuvallinen perehdytysopas videon rinnalle virtsan kemiallisen seulan tekemiseen Clinitek Status+ -laitteella.