Ryhmässä: nuoret hyvän ryhmädynamiikan mahdollistajina
Rautiola, Sari (2022)
Rautiola, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223844
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää nuorten näkemyksiä ja mahdollisuuksia vaikuttaa hyvään ryhmädynamiikkaan ja miten ryhmädynamiikka vaikuttaa opiskeluun ja oppimiseen oppilaitosympäristössä. Turvallisuuden tunne, osallisuuden kokemus ja vuorovaikutteinen ilmapiiri luovat pohjaa oppimiselle. Hyvä ryhmädynamiikka on tärkeää oppimisen ja opiskelun kannalta. Ryhmädynamiikkaan vaikuttavat ryhmän jäsenten vuorovaikutus- ja ryhmätyötaidot. Ymmärtämällä erilaisia ryhmän toimintaan liittyviä elementtejä, on mahdollista vaikuttaa hyvään ryhmädynamiikkaan.
Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastatteluihin osallistui kahdeksan opiskelijaa yhdessä eteläsavolaisessa ammattioppilaitoksessa. Haastateltavat olivat juuri toiselle asteelle siirtyneitä nuoria. Aineisto teemoitettiin ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa tuli esille, kuinka tärkeää nuorille oli saada olla oma itsensä ja kuulua ryhmään. Ryhmän jäseniin tutustuminen mahdollistaa nuoria olemaan ryhmässä oma itsensä. Ryhmädynamiikkaan vaikuttavina tärkeinä tekijöinä tulivat esille vuorovaikutus, yhteishenki ja turvallisuus. Nuoret voivat vaikuttaa hyvään ryhmädynamiikkaan havainnoimalla ja huomioimalla ympäristöä, ryhmää ja ryhmän jäseniä. Omilla teoilla he voivat vaikuttaa turvallisuuden tunteeseen ja osallisuuteen.
Tutkimus tuo esille nuorten ääntä ja näkemyksiä siitä, mitä asioita huomioimalla ja kehittämällä voidaan vaikuttaa hyvään ryhmädynamiikkaan, oppimiseen ja opiskeluun oppilaitosympäristössä. Tutkimustulokset vahvistavat, kuinka ryhmän eri ominaisuuksien ja ryhmän vaikutuksien tunteminen on tärkeää. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ryhmien kehittämisessä eri konteksteissa.
Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastatteluihin osallistui kahdeksan opiskelijaa yhdessä eteläsavolaisessa ammattioppilaitoksessa. Haastateltavat olivat juuri toiselle asteelle siirtyneitä nuoria. Aineisto teemoitettiin ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa tuli esille, kuinka tärkeää nuorille oli saada olla oma itsensä ja kuulua ryhmään. Ryhmän jäseniin tutustuminen mahdollistaa nuoria olemaan ryhmässä oma itsensä. Ryhmädynamiikkaan vaikuttavina tärkeinä tekijöinä tulivat esille vuorovaikutus, yhteishenki ja turvallisuus. Nuoret voivat vaikuttaa hyvään ryhmädynamiikkaan havainnoimalla ja huomioimalla ympäristöä, ryhmää ja ryhmän jäseniä. Omilla teoilla he voivat vaikuttaa turvallisuuden tunteeseen ja osallisuuteen.
Tutkimus tuo esille nuorten ääntä ja näkemyksiä siitä, mitä asioita huomioimalla ja kehittämällä voidaan vaikuttaa hyvään ryhmädynamiikkaan, oppimiseen ja opiskeluun oppilaitosympäristössä. Tutkimustulokset vahvistavat, kuinka ryhmän eri ominaisuuksien ja ryhmän vaikutuksien tunteminen on tärkeää. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ryhmien kehittämisessä eri konteksteissa.