Move!-mittausten hyödyntäminen elintapaohjauksessa
Halonen, Riikka; Schroderus, Jaana (2022)
Halonen, Riikka
Schroderus, Jaana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213796
Tiivistelmä
Viime vuosina lasten ja nuorten fyysinen kestävyyskunto sekä kehon liikkuvuus on vähentynyt. Tähän opetushallitus on kehittänyt fyysisen toimintakyvyn mittaus- ja palautejärjestelmä Move!n, jonka tarkoituksena on kannustaa lasten ja nuorten omatoimiseen fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen. Perusopetuksessa Move! on suunnattu 5. ja 8. luokkalaisille ja tuloksia käytetään laajojen terveystarkastusten yhteydessä annettaessa elintapaohjausta oppilaille ja heidän huoltajilleen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata terveydenhoitajien kokemuksia, kuinka Move! tuloksia hyödynnetään perusasteen oppilaiden elintapaohjauksessa Oulun kaupungin kouluissa, sekä heidän kokemiaan haasteita elintapaohjauksen toteutumisessa. Tarkoituksena on myös kartoittaa millaista koulutusta terveydenhoitajat ovat saaneet Move! järjestelmän käyttöön, ja kokevatko he tarvitsevansa lisäkoulutusta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa, kuinka ja millä keinoin terveydenhoitajat pystyvät hyödyntämään tuloksia elintapaohjauksessa paremmin jatkossa. Opinnäytetyölle tuli tilaus Oulun kaupungin Liikkuva Koulu- hankkeelta. Terveydenhoitajat, heidän esihenkilönsä, ja Oulun koulujen henkilökunta voivat hyödyntää tuloksia työssään ja työn kehittämisessä. Oulun kaupunki hyötyy tuloksista suunnitellessaan ja kehittäessään toimintoja Move! prosessin ympärille.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla neljää kouluterveydenhoitajaa eri Oulun alueen kouluista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Terveydenhoitajat kokivat Move! mittaustulokset hyödyllisenä osana arvioidessa lasten ja nuorten fyysistä toimintakykyä. Tuloksia pyritään hyödyntämään elintapaohjauksessa osana laajoja terveystarkastuksia. Haasteena vaikuttavan elintapaohjauksen antamisessa Move! tulosten pohjalta on osoittautunut Move! mittausten ajankohta, lupa tiedonsiirtoon kouluterveydenhuoltoon, sekä yhteistyö koulun, kouluterveydenhuollon ja huoltajien välillä. Lisäksi aikaresurssit koetaan haastaviksi.
Kehittämisideana voisi olla selkeä, yhtenäinen toimintamalli koko Oulun kaupungin alueelle koulukohtaisten ja alueellisten erojen minimoimiseksi. Toimintamallin avulla voitaisiin yhtenäistää toimintatavat mittauksissa, tulosten tulkinnassa ja analysoinnissa, sekä jatkotoimenpiteissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata terveydenhoitajien kokemuksia, kuinka Move! tuloksia hyödynnetään perusasteen oppilaiden elintapaohjauksessa Oulun kaupungin kouluissa, sekä heidän kokemiaan haasteita elintapaohjauksen toteutumisessa. Tarkoituksena on myös kartoittaa millaista koulutusta terveydenhoitajat ovat saaneet Move! järjestelmän käyttöön, ja kokevatko he tarvitsevansa lisäkoulutusta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa, kuinka ja millä keinoin terveydenhoitajat pystyvät hyödyntämään tuloksia elintapaohjauksessa paremmin jatkossa. Opinnäytetyölle tuli tilaus Oulun kaupungin Liikkuva Koulu- hankkeelta. Terveydenhoitajat, heidän esihenkilönsä, ja Oulun koulujen henkilökunta voivat hyödyntää tuloksia työssään ja työn kehittämisessä. Oulun kaupunki hyötyy tuloksista suunnitellessaan ja kehittäessään toimintoja Move! prosessin ympärille.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla neljää kouluterveydenhoitajaa eri Oulun alueen kouluista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Terveydenhoitajat kokivat Move! mittaustulokset hyödyllisenä osana arvioidessa lasten ja nuorten fyysistä toimintakykyä. Tuloksia pyritään hyödyntämään elintapaohjauksessa osana laajoja terveystarkastuksia. Haasteena vaikuttavan elintapaohjauksen antamisessa Move! tulosten pohjalta on osoittautunut Move! mittausten ajankohta, lupa tiedonsiirtoon kouluterveydenhuoltoon, sekä yhteistyö koulun, kouluterveydenhuollon ja huoltajien välillä. Lisäksi aikaresurssit koetaan haastaviksi.
Kehittämisideana voisi olla selkeä, yhtenäinen toimintamalli koko Oulun kaupungin alueelle koulukohtaisten ja alueellisten erojen minimoimiseksi. Toimintamallin avulla voitaisiin yhtenäistää toimintatavat mittauksissa, tulosten tulkinnassa ja analysoinnissa, sekä jatkotoimenpiteissä.