Sosiaalisen median markkinointitutkimus Careerialle
Latvala, Tuuli (2022)
Latvala, Tuuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213787
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehdään sosiaalisen mediaan keskittyvä markkinointitutkimus toimeksiantajayritykselle, Careerialle. Careeria on Porvoossa, Askolassa, Vantaalla, Helsingissä ja Keravalla toimiva ammatillista koulutusta tarjoava yritys. Opinnäyteyön tavoitteena on selvittää, miten yrityksen Facebook- ja Instagram-mainonta on tavoittanut kohdeyleisönsä kahden eri kampanjan osalta, sekä selvitetään, millainen sisältö yrityksen sosiaalisen median kanavissa on toiminut parhaiten.
Teoriaosuudessa syvennytään inbound- ja sisältömarkkinointiin, maksulliseen mainontaan sosiaalisessa mediassa sekä asiakkaan ostopolkuun ja siihen vaikuttamiseen somemarkkinoinnin keinoin. Opinnäytetyön teoriaosuus on rajattu vastaamaan tutkimuksen aiheita.
Teoriaosuuden jälkeen siirrytään kahden eri mainoskampanjan data-analyysiin, joiden data on kerätty yrityksen Meta Business Managerin avulla.
Tutkimus on toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaan rajattu sosiaalisen median markkinointiin Instagramissa ja Facebookissa, joita molempia hyödynnetään jatkuvasti runsaasti yrityksen markkinointikanavina. Kampanjoiden tarkastelun jälkeen selvitetään, millaiset julkaisut ovat menestyneet parhaiten yrityksen Instagram-tilillä ja Facebook-sivulla, sekä pohditaan keinoja yrityksen sosiaalisen median kehittämiselle.
Työn lopussa on pohdittu, millaisia muutoksia yrityksen olisi hyvä tehdä somemarkkinointinsa tehostamiseksi tutkimuksen aikana tehtyjen havaintojen perusteella sekä käsitellään opinnäytetyöprosessin onnistumista.
Teoriaosuudessa syvennytään inbound- ja sisältömarkkinointiin, maksulliseen mainontaan sosiaalisessa mediassa sekä asiakkaan ostopolkuun ja siihen vaikuttamiseen somemarkkinoinnin keinoin. Opinnäytetyön teoriaosuus on rajattu vastaamaan tutkimuksen aiheita.
Teoriaosuuden jälkeen siirrytään kahden eri mainoskampanjan data-analyysiin, joiden data on kerätty yrityksen Meta Business Managerin avulla.
Tutkimus on toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaan rajattu sosiaalisen median markkinointiin Instagramissa ja Facebookissa, joita molempia hyödynnetään jatkuvasti runsaasti yrityksen markkinointikanavina. Kampanjoiden tarkastelun jälkeen selvitetään, millaiset julkaisut ovat menestyneet parhaiten yrityksen Instagram-tilillä ja Facebook-sivulla, sekä pohditaan keinoja yrityksen sosiaalisen median kehittämiselle.
Työn lopussa on pohdittu, millaisia muutoksia yrityksen olisi hyvä tehdä somemarkkinointinsa tehostamiseksi tutkimuksen aikana tehtyjen havaintojen perusteella sekä käsitellään opinnäytetyöprosessin onnistumista.