SAP Fiori -käyttäjäkokemuksen kehittäminen : SAP S/4HANA -järjestelmä kunnossapidon osastolla
Jokinen, Topias (2022)
Jokinen, Topias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203183724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203183724
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa SAP S/4HANA –toiminnanohjausjärjestelmästä löytyviä standardityökaluja sekä –toiminnollisuuksia, joiden avulla voidaan kehittää järjestelmän SAP Fiori -käyttäjäkokemusta, sekä niitä soveltaen toteuttaa konkreettisia ja käyttäjäkokemusta edistäviä mukautuksia toimeksiantajan järjestelmässä samalla huomioiden liiketoiminnan tarpeet. Työ tarkastelee SAP Fiori –sovellusten käyttäjäkokemuksen kehittämistä ensisijaisesti teknisestä näkökulmasta, minkä lisäksi aiheeseen otetaan myös katsauksia liiketoiminnallisesta perspektiivistä toteutettavien mukautustoimenpiteiden pohjustamiseksi.
Työ on toteutettu toimeksiantajan kunnossapito-osastolla ja näin ollen työn laajuus on rajattu koskemaan vain kunnossapidon osastolla käyttöönotettavia sovelluksia. Teoriaosuudessa käsitellään ensin lyhyesti kunnossapitoa yrityksen tukitoimintona, minkä jälkeen työssä syvennytään SAP Fiori –käyttäjäkokemukseen sekä sen kehittämiseen niin kehitysprosessin kuin työkalujenkin kannalta.
Käytännön osuudessa toteutettavien mukautusten perustana hyödynnetään liiketoiminnan sekä sen käyttäjien näkemyksiä järjestelmän käytettävyydestä sekä yhteensopivuudesta liiketoimintaprosesseihin. Liiketoiminnan näkemysten ohella, tunnistettujen mukautusvaatimusten implementoimiseksi, työssä hyödynnetään myös ohjelmistovalmistajan tarjoamia parhaita käytäntöjä sekä dokumentaatioita järjestelmän toiminnasta ja mukauttamisesta. Soveltamalla kyseisiä tietoja sekä järjestelmästä löytyviä vakiotoiminnollisuuksia, toimeksiantajan SAP S/4HANA –järjestelmässä toteutetaan varsinaiset käyttäjäkokemusta edistävät sovellusmukautukset, jotka esitellään tämän työn tuloksina. The purpose of this thesis is to determine specific standard tools and functionalities which can be utilized to develop a greater SAP Fiori user experience in SAP S/4HANA enterprise resource planning system. Furthermore, with the help of the respective functionalities, the work aims to implement user experience improving application adaptations into practice in the client’s system while simultaneously considering the business requirements. The basis of the thesis is to examine adaptations from the technical point of view but in addition business side topics are raised to provide an underlay for adaptation procedures to be executed.
The work is conducted for the client’s maintenance department and therefore the scope of this thesis and app adaptations are limited to concern only the apps used in plant maintenance area. In the theoretical part of this thesis, plant maintenance as a business support function is briefly and firstly covered, followed by more in-depth introduction of SAP Fiori user experience and its development examined from viewpoints of both development process and applicable adaptation tools.
In the practical part of the thesis, two main aspects are considered in order to implement the adaptations. Firstly, views of the business and its users concerning the system usability and compatibility with real life business processes are observed. Secondly, the best practices and documentation regarding the functionalities and adaptation of the system, provided by the software manufacturer, are studied. By applying these two topics with suitable out-of-the-box adaptation tools, tangible and SAP Fiori user experience conducive adaptations are implemented in client’s SAP S/4HANA system. The adaptations in question are presented as the results of the thesis.
Työ on toteutettu toimeksiantajan kunnossapito-osastolla ja näin ollen työn laajuus on rajattu koskemaan vain kunnossapidon osastolla käyttöönotettavia sovelluksia. Teoriaosuudessa käsitellään ensin lyhyesti kunnossapitoa yrityksen tukitoimintona, minkä jälkeen työssä syvennytään SAP Fiori –käyttäjäkokemukseen sekä sen kehittämiseen niin kehitysprosessin kuin työkalujenkin kannalta.
Käytännön osuudessa toteutettavien mukautusten perustana hyödynnetään liiketoiminnan sekä sen käyttäjien näkemyksiä järjestelmän käytettävyydestä sekä yhteensopivuudesta liiketoimintaprosesseihin. Liiketoiminnan näkemysten ohella, tunnistettujen mukautusvaatimusten implementoimiseksi, työssä hyödynnetään myös ohjelmistovalmistajan tarjoamia parhaita käytäntöjä sekä dokumentaatioita järjestelmän toiminnasta ja mukauttamisesta. Soveltamalla kyseisiä tietoja sekä järjestelmästä löytyviä vakiotoiminnollisuuksia, toimeksiantajan SAP S/4HANA –järjestelmässä toteutetaan varsinaiset käyttäjäkokemusta edistävät sovellusmukautukset, jotka esitellään tämän työn tuloksina.
The work is conducted for the client’s maintenance department and therefore the scope of this thesis and app adaptations are limited to concern only the apps used in plant maintenance area. In the theoretical part of this thesis, plant maintenance as a business support function is briefly and firstly covered, followed by more in-depth introduction of SAP Fiori user experience and its development examined from viewpoints of both development process and applicable adaptation tools.
In the practical part of the thesis, two main aspects are considered in order to implement the adaptations. Firstly, views of the business and its users concerning the system usability and compatibility with real life business processes are observed. Secondly, the best practices and documentation regarding the functionalities and adaptation of the system, provided by the software manufacturer, are studied. By applying these two topics with suitable out-of-the-box adaptation tools, tangible and SAP Fiori user experience conducive adaptations are implemented in client’s SAP S/4HANA system. The adaptations in question are presented as the results of the thesis.