Asiakastutkimus naistenvaateliikkeelle : ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Kaleva, Kirsi (2022)
Kaleva, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173676
Tiivistelmä
Työssä tehtiin asiakastutkimus naistenvaateliikkeelle. Yritys on keskittynyt selektiivisesti jaettujen merkkivaatteiden, -asusteiden ja -kenkien myyntiin. Työn tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät tuovat asiakkaat yritykseen. Toimeksiantajayrityksellä oli tietty kuva siitä, mitä asiakkaat arvostavat. Yritys oletti asiakkaiden arvostavan ammattitaitoista asiakaspalvelua ja tarkkaan valikoitua tuotevalikoimaa. Tutkimuksella haluttiin selvittä oletuksen paikkansapitävyys. Työn tarkoituksena oli toimia yrityksen kehittämisen apuna. Teoriapohja koostui kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Tieteelliset kirjat ja julkaisut toimivat teoriapohjan lähteinä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselyä täydensi pienemmälle joukolle tehty syventävä kvalitatiivinen haastattelututkimus. Kysely ja haastattelut perustuivat teoriapohjaan. Kyselyä testattiin ennen sen lähettämistä. Tulokset analysoitiin teoriaa apuna käyttäen ja niitä verrattiin hypoteesiin. Tuloksista ja tutkimuksen onnistumisesta tehtiin luotettavuusanalyysi. Tutkimuksen pohjalta nousseet kehitysideat esitettiin yritykselle. Tutkimuksen tulos vastasi suurelta osin hypoteesia. Asiakkaat arvostivat yrityksen laadukasta palvelua, tuotemerkkejä ja pitivät yrityksen tunnelmasta. Yrityksessä kuvailtiin olevan ainutlaatuista tyylikkyyttä. The study was conducted for a women’s clothing store. The company sells selectively distributed branded clothing, accessories and footwear. The aim of this study was to find out which factors bring customers to the company. The company assumed that their quality customer service and branded products were the reason why customers came to pay a visit to the store. The research results were intended to work to assist in the development of the company. The theoretical basis consisted of factors influencing consumer purchasing decisions. Scientific books and publications serve as sources of the theoretical basis. The study was conducted as a quantitative survey. The survey was supplemented by an in-depth qualitative interview survey conducted with a smaller group. The survey and interviews were based on a theoretical basis. The survey was tested before it was submitted. The results were analyzed using theory and they were compared to the hypothesis. A reliability analysis was performed on the results. The development ideas that emerged from the research were presented to the company. The results of the study largely corresponded to the hypothesis. Customers appreciated the company’s quality service and brands that were sold. They also found company’s atmosphere pleasant. The company was described as having unique elegance.