4-5-vuotiaiden motoriset taidot - Liikuntakasvatus varhaiskasvatuksen näkökulmasta
Långsjö, Petra (2022)
Långsjö, Petra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173698
Tiivistelmä
Lasten liikunnan vähäisyydestä puhutaan nykypäivänä paljon. Liikuntakasvatukseen tulisi panostaa varhaisessa vaiheessa. Varhaiskasvatuksella onkin tärkeä tehtävä liikuntakasvatuksen edistämisessä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää 4–5-vuotiaiden lasten motoristen taitojen sekä liikuntakasvatuksen nykytilannetta. Tarkoituksena on kuulla varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemys liikuntakasvatuksen tilanteesta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta, lapsen motorista kehitystä sekä liikuntakasvatusta. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kuusi varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastatteluita toteutettiin sekä yksilö- että ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista selvisi, että liikuntakasvatusta pyritään toteuttamaan päiväkodeissa viikoittain. 4–5-vuotiaiden lasten motoriset taidot ovat vaihtelevia. Osalla lapsista motoristen taitojen suositukset toteutuvat, mutta osa tarvitsee vielä harjoitusta. Liikunnallisten taitojen kehittymistä tuetaan tarjoamalla lapsille monipuolista liikuntaa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että liikuntakasvatusta pidetään päiväkodeissa tärkeänä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta, lapsen motorista kehitystä sekä liikuntakasvatusta. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kuusi varhaiskasvatuksen ammattilaista. Haastatteluita toteutettiin sekä yksilö- että ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista selvisi, että liikuntakasvatusta pyritään toteuttamaan päiväkodeissa viikoittain. 4–5-vuotiaiden lasten motoriset taidot ovat vaihtelevia. Osalla lapsista motoristen taitojen suositukset toteutuvat, mutta osa tarvitsee vielä harjoitusta. Liikunnallisten taitojen kehittymistä tuetaan tarjoamalla lapsille monipuolista liikuntaa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että liikuntakasvatusta pidetään päiväkodeissa tärkeänä.