Sosiaalisessa mediassa rakennetun työnantajamielikuvan vaikutus Z-sukupolven työnhakuisuuteen
Zabyshnyi, Anastasia (2022)
Zabyshnyi, Anastasia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173666
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten yritysten sosiaalisen median presenssi vaikuttaa Z-sukupolven työnantajamielikuvaan. Aihe on ajankohtainen, sillä Z-sukupolvi on juuri astumassa työnhakumarkkinoille. Tutkimuskysymys jaettiin neljään eri osaongelmaan, mikä auttaa hahmottamaan tutkimusongelmaa.
Tutkimusotteeksi valikoitui määrällinen tutkimus, jota täydennettiin laadullisin keinoin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jonka kysymykset johdettiin teoriapohjan avulla osaongelmittain. Kyselyn kohderyhmänä oli Z-sukupolvi, joka alkaa 1990-luvun puolivälistä ja päättyy 2010-luvun alkuun. Kyselyyn vastasi 21 henkilöä.
Vastausten perusteella sosiaalinen media on Z-sukupolvelle tärkeä työkalu ja usea siihen kuuluva hakee sitä kautta työnantajasta tietoa ennen työpaikkaan hakemista. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että työnantajamielikuvalla on vaikutusta Z-sukupolven työnhakuisuuteen. Yritysten kannattaa ehdottomasti rakentaa sosiaalisessa mediassa työnantajamielikuvaa visuaalisuuden, todenmukaisuuden, huumorin, rehellisyyden ja samaistuttavuuden kautta. Sosiaalisen median kanavoista Instagram, Facebook ja YouTube on alustoja, joissa Z-sukupolvi viihtyy.
Tutkimusotteeksi valikoitui määrällinen tutkimus, jota täydennettiin laadullisin keinoin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jonka kysymykset johdettiin teoriapohjan avulla osaongelmittain. Kyselyn kohderyhmänä oli Z-sukupolvi, joka alkaa 1990-luvun puolivälistä ja päättyy 2010-luvun alkuun. Kyselyyn vastasi 21 henkilöä.
Vastausten perusteella sosiaalinen media on Z-sukupolvelle tärkeä työkalu ja usea siihen kuuluva hakee sitä kautta työnantajasta tietoa ennen työpaikkaan hakemista. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että työnantajamielikuvalla on vaikutusta Z-sukupolven työnhakuisuuteen. Yritysten kannattaa ehdottomasti rakentaa sosiaalisessa mediassa työnantajamielikuvaa visuaalisuuden, todenmukaisuuden, huumorin, rehellisyyden ja samaistuttavuuden kautta. Sosiaalisen median kanavoista Instagram, Facebook ja YouTube on alustoja, joissa Z-sukupolvi viihtyy.