Digitaalisuus, osaaminen ja työelämä – Kokonaisvaltaista tukea työllistymiseen. Digipoint-hankkeen loppujulkaisu
Editoija
Launikari, Mika
Simon, Hanna
Turun kaupunki
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163593
Tiivistelmä
DigiPoint-hankkeessa (ESR 2020-2022) keskityttiin etsimään vastauksia Digi- ja ICT-alojen osaajapulaan ja luomaan toimintamalleja pitkittyneen työttömyyden katkaisemiseen sekä haasteellisten elämäntilanteiden ratkaisemiseen sosiaalisen tuen avulla. Hankkeen kohderyhmänä ovat olleet nuoret ja heikossa työmarkkina asemassa olevat aikuiset. Hanke on ollut osa 6Aika-strategiaa, ja sitä ovat yhteistyössä toteuttaneet Turun, Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Laurea-ammattikorkeakoulu ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.
DigiPointin tavoitteena on ollut kehittää ja tarjota hankkeen kohderyhmille sujuvia väyliä digialan koulutukseen ja työelämään. Räätälöidyillä toimenpiteillä on vaikutettu positiivisesti hankkeeseen osallistuvien henkilöiden elämäntilanteeseen sekä työllistymisedellytyksiin. Lisäksi hankkeessa on kehitetty korkeakouluyhteistyötä. Osallistujien itsetuntemus, sosiaaliset taidot sekä työelämän osaamisvaatimukset ovat olleet keskiössä. Pääpaino toiminnassa on ollut osallistujien motivaation tukeminen yksilöllisiin tarpeisiin perustuvilla ratkaisuilla. Tällä tavoin on mahdollistettu jo varhaisessa vaiheessa matalan kynnyksen interventiot, jotka on otettu huomioon hanketoiminnassa, erityisesti koulutuksessa, valmennuksessa ja ohjauksessa.
Julkaisussa suomalaista yhteiskuntaa ja sen ajankohtaisia haasteita katsotaan DigiPoint-hanketyön kannalta. Hankekumppanit toivovat, että julkaisu tarjoaa tuoreita näkökulmia ja kriittisiä havaintoja kaupunki-, kunta- ja organisaatiotason päätöksentekijöille sekä yrityksille, mutta yhtä lailla koulutuksen ja työelämän asiantuntijoille, jotka toimivat asiakasrajapinnassa. Julkaisu tarkastelee teemakohtaisia ilmiöitä käytännönläheisesti ja ei-akateemisesti. Samalla se tukee hankkeessa saavutettujen tulosten ja työtapojen juurtumista sekä sitä kautta edistää DigiPoint-toiminnan vaikuttavuutta paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti.
DigiPointin tavoitteena on ollut kehittää ja tarjota hankkeen kohderyhmille sujuvia väyliä digialan koulutukseen ja työelämään. Räätälöidyillä toimenpiteillä on vaikutettu positiivisesti hankkeeseen osallistuvien henkilöiden elämäntilanteeseen sekä työllistymisedellytyksiin. Lisäksi hankkeessa on kehitetty korkeakouluyhteistyötä. Osallistujien itsetuntemus, sosiaaliset taidot sekä työelämän osaamisvaatimukset ovat olleet keskiössä. Pääpaino toiminnassa on ollut osallistujien motivaation tukeminen yksilöllisiin tarpeisiin perustuvilla ratkaisuilla. Tällä tavoin on mahdollistettu jo varhaisessa vaiheessa matalan kynnyksen interventiot, jotka on otettu huomioon hanketoiminnassa, erityisesti koulutuksessa, valmennuksessa ja ohjauksessa.
Julkaisussa suomalaista yhteiskuntaa ja sen ajankohtaisia haasteita katsotaan DigiPoint-hanketyön kannalta. Hankekumppanit toivovat, että julkaisu tarjoaa tuoreita näkökulmia ja kriittisiä havaintoja kaupunki-, kunta- ja organisaatiotason päätöksentekijöille sekä yrityksille, mutta yhtä lailla koulutuksen ja työelämän asiantuntijoille, jotka toimivat asiakasrajapinnassa. Julkaisu tarkastelee teemakohtaisia ilmiöitä käytännönläheisesti ja ei-akateemisesti. Samalla se tukee hankkeessa saavutettujen tulosten ja työtapojen juurtumista sekä sitä kautta edistää DigiPoint-toiminnan vaikuttavuutta paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti.