Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden fyysisen turvallisuuden kehittäminen
Aittakumpu, Olli (2022)
Aittakumpu, Olli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203153564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203153564
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijaturvallisuutta, sekä sen mahdollisia kehityskohteita. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää opiskelijoiden fyysisen oppimisympäristön turvallisuuden nykytila ja laatia nykytilan pohjalta kehitysehdotukset opiskelijaturvallisuuden parantamiseksi. Oulun ammattikorkeakoulu toimii kolmella kampuksella Oulun seudulla. Tämä opinnäytetyö on rajattu koskemaan vain Oulussa toimivia kampuksia, joita ovat Linnanmaan ja Kontinkankaan kampukset.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä työssä on käytetty laadulliselle tutkimukselle olennaisia menetelmiä, joita ovat havainnointi, haastattelu ja kirjallisuuskatsaus. Havainnoinnin avulla kartoitettiin opiskelijoiden fyysistä oppimisympäristöä molemmilla opinnäytetyön kohteena olevilla kampuksilla, sen turvallisuuden näkökulmasta. Haastattelu taas tarjosi paljon tietoa, jota ei havainnoinnin tai kirjallisuuskatsauksen avulla voinut kohdeorganisaatiosta selvittää, lisäksi haastattelemalla tuettiin muiden menetelmien tiedonkeruuta. Kirjallisuuskatsaus perustui hyvin pitkälti aiempaan tutkimukseen aiheesta. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin muun muassa erilaisia raportteja, julkaisuja, tutkimuksia ja ohjeita korkeakouluturvallisuuteen liittyen. Tiedonkeruumenetelmin kerätyn aineiston analysointiin käytettiin dokumenttianalyysiä ja teemoittelua.
Lopputuotoksena opinnäytetyöstä syntyi kuvaus opiskelijoiden fyysisen oppimisympäristön turvallisuudesta, sekä kehitysehdotukset sen parantamisesta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Oulun ammattikorkeakoulussa opiskelijaturvallisuus on asianmukaisella tasolla mutta myös kehitettävää löytyy. Kehitysehdotukset eivät ole vastaamassa ainoastaan lakien vähimmäisvaatimuksiin, vaan aidosti turvallisen oppimisympäristön luomiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä työssä on käytetty laadulliselle tutkimukselle olennaisia menetelmiä, joita ovat havainnointi, haastattelu ja kirjallisuuskatsaus. Havainnoinnin avulla kartoitettiin opiskelijoiden fyysistä oppimisympäristöä molemmilla opinnäytetyön kohteena olevilla kampuksilla, sen turvallisuuden näkökulmasta. Haastattelu taas tarjosi paljon tietoa, jota ei havainnoinnin tai kirjallisuuskatsauksen avulla voinut kohdeorganisaatiosta selvittää, lisäksi haastattelemalla tuettiin muiden menetelmien tiedonkeruuta. Kirjallisuuskatsaus perustui hyvin pitkälti aiempaan tutkimukseen aiheesta. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin muun muassa erilaisia raportteja, julkaisuja, tutkimuksia ja ohjeita korkeakouluturvallisuuteen liittyen. Tiedonkeruumenetelmin kerätyn aineiston analysointiin käytettiin dokumenttianalyysiä ja teemoittelua.
Lopputuotoksena opinnäytetyöstä syntyi kuvaus opiskelijoiden fyysisen oppimisympäristön turvallisuudesta, sekä kehitysehdotukset sen parantamisesta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Oulun ammattikorkeakoulussa opiskelijaturvallisuus on asianmukaisella tasolla mutta myös kehitettävää löytyy. Kehitysehdotukset eivät ole vastaamassa ainoastaan lakien vähimmäisvaatimuksiin, vaan aidosti turvallisen oppimisympäristön luomiseen.