The Technological Nature and the Potential Ways of Commercialization of Mobile Applications in the Sports and Fitness Industry in 2020
Kivinen, Otto (2014)
Kivinen, Otto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086689
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimii Viveca, Jyväskylän Yliopiston alainen tutkimuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää teknologioita ja kaupallistamiskeinoja joiden voidaan olettaa luovan arvoa vuonna 2020 urheilu- ja fitnesstarkoitukseen käytettäviä mobiilisovelluksia markkinoitaessa.
Tutkimuksen ensimmäinen osa koostuu tulevaisuuskartoituksesta jossa on käytetty toissijaisia lähteitä. Täten on saatu tietoa tulevaisuuden megatrendeistä ja teknologioista. Tutkimuksen tässä osassa kuvaillaan potentiaalisimmat kehityspolut teknologioiden ja yhteiskunnan kehitykselle. Metodeina mainitussa tulevaisuutta käsittelevässä osiossa on käytetty ympäristön kartoitusta ja moniperspektiivianalyysia. Lisäksi tekijä kuvaa tutkimuksen perusteella hahmottelemansa tulevaisuuden liikunta- ja fitness-sovelluksiin soveltuvan teknologisen rajapinnan kehitystä visuaalisesti technology roadmapilla.
Tutkimuksessa on käytetty hyväksi markkinointikirjallisuutta potentiaalisen kohdesegmentin valinnassa. Myös tulevaisuuskartoituksen tuloksia on hyödynnetty segmentin valinnassa. Tutkimuksen viimeinen osa koostuu kvalitatiivisesta analyysistä jossa asiantuntijahaastatteluja on hyödynnetty uuden datan tuottamiseksi. Haastattelujen tarkoitus oli selvittää kuinka löydetyn teknologisen rajapinnan markkinointi tulisi suorittaa valitulle kohdesegmentille.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin eräiden teknologisten kehityspolkujen johtavan uuteen teknologiseen rajapintaan jota voidaan käyttää tulevaisuuden liikuntasovelluksissa. Markkinoinnin osalta löydettiin potentiaalinen kohdesegmentti kyseisille tulevaisuuden sovelluksille. Kvalitatiivisen analyysin tuloksena löydettiin tärkeitä tekijöitä joiden voidaan odottaa tuottavan kilpailuetua markkinoitaessa tulevaa sovellusteknologiaa kyseiselle segmentille. Reliabiliteetin kannalta tutkimusote on perusteellisesti kuvailtu. Suurin rajoite on tulevaisuuden epävarma luonne. Tutkimuksen pohjalta löydettiin ideoita jatkotutkimuksille.
Tutkimuksen ensimmäinen osa koostuu tulevaisuuskartoituksesta jossa on käytetty toissijaisia lähteitä. Täten on saatu tietoa tulevaisuuden megatrendeistä ja teknologioista. Tutkimuksen tässä osassa kuvaillaan potentiaalisimmat kehityspolut teknologioiden ja yhteiskunnan kehitykselle. Metodeina mainitussa tulevaisuutta käsittelevässä osiossa on käytetty ympäristön kartoitusta ja moniperspektiivianalyysia. Lisäksi tekijä kuvaa tutkimuksen perusteella hahmottelemansa tulevaisuuden liikunta- ja fitness-sovelluksiin soveltuvan teknologisen rajapinnan kehitystä visuaalisesti technology roadmapilla.
Tutkimuksessa on käytetty hyväksi markkinointikirjallisuutta potentiaalisen kohdesegmentin valinnassa. Myös tulevaisuuskartoituksen tuloksia on hyödynnetty segmentin valinnassa. Tutkimuksen viimeinen osa koostuu kvalitatiivisesta analyysistä jossa asiantuntijahaastatteluja on hyödynnetty uuden datan tuottamiseksi. Haastattelujen tarkoitus oli selvittää kuinka löydetyn teknologisen rajapinnan markkinointi tulisi suorittaa valitulle kohdesegmentille.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin eräiden teknologisten kehityspolkujen johtavan uuteen teknologiseen rajapintaan jota voidaan käyttää tulevaisuuden liikuntasovelluksissa. Markkinoinnin osalta löydettiin potentiaalinen kohdesegmentti kyseisille tulevaisuuden sovelluksille. Kvalitatiivisen analyysin tuloksena löydettiin tärkeitä tekijöitä joiden voidaan odottaa tuottavan kilpailuetua markkinoitaessa tulevaa sovellusteknologiaa kyseiselle segmentille. Reliabiliteetin kannalta tutkimusote on perusteellisesti kuvailtu. Suurin rajoite on tulevaisuuden epävarma luonne. Tutkimuksen pohjalta löydettiin ideoita jatkotutkimuksille.