NExBTL:n vaikutukset pienhiukkaspäästöihin työkonemoottorissa
Mattila, Sakari (2014)
Lataukset:
Mattila, Sakari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096907
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Metropolia ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyössä tutkitaan NExBTL-biodieselin vaikutuksia työkonemoottorin pienhiukkaspäästöihin. Tavoitteena työssä oli selvittää, kuinka paljon pienhiukkasia muodostuu NExBTL-polttoaineella, verrattuna perinteiseen EN590-standardin mukaiseen dieseliin erityisesti pienimpien pienhiukkasten kohdalla.
Työssä pienhiukkasten mittaukseen on käytetty Metropolian Nuuskija päästömittausautoa. Mittauksissa Nuuskija oli traktorin perässä olevalla lavetilla. Tämän kenttätestin lisäksi työssä tehtiin laboratoriomittauksia, jotka toteutettiin Turun ammattikorkeakoulussa. Laboratoriomittauksiin kuului kenttämittausten perusteella tehty sykli, jota toistettiin seitsemän kertaa kummallakin polttoaineella, ISO 8178 C1 -standardin mukainen kuormitussykli sekä kaksi ekstra kuormituspistettä, joita voidaan verrata aikaisempiin tutkimuksiin.
Mittaustulokset kertovat yksiselitteisesti perinteisen EN590-dieselin muodostavan massaltaan selvästi enemmän pienhiukkaspäästöjä kuin NExBTL. Alle 30 nm:n luokassa tulokset alkavat hajaantua riippuen kuormitusalueesta. Tietyillä kuormilla NExBTL muodostaa enemmän alle 30 nm:n hiukkasia, kun taas toisilla kuormitusalueilla EN590 muodostaa enemmistön hiukkasista.
Työn tuloksista voidaan päätellä ajotilanteen vaikuttavan merkittävästi pienhiukkaspäästöihin. Nykyinen päästömittausmenetelmä ottaa huomioon pienhiukkasten kokonaismassan eikä huomioi hiukkasten kokojakaumaa. Erikokoisilla hiukkasilla kuitenkin tiedetään olevan erilaisia terveysvaikutuksia.
Työssä pienhiukkasten mittaukseen on käytetty Metropolian Nuuskija päästömittausautoa. Mittauksissa Nuuskija oli traktorin perässä olevalla lavetilla. Tämän kenttätestin lisäksi työssä tehtiin laboratoriomittauksia, jotka toteutettiin Turun ammattikorkeakoulussa. Laboratoriomittauksiin kuului kenttämittausten perusteella tehty sykli, jota toistettiin seitsemän kertaa kummallakin polttoaineella, ISO 8178 C1 -standardin mukainen kuormitussykli sekä kaksi ekstra kuormituspistettä, joita voidaan verrata aikaisempiin tutkimuksiin.
Mittaustulokset kertovat yksiselitteisesti perinteisen EN590-dieselin muodostavan massaltaan selvästi enemmän pienhiukkaspäästöjä kuin NExBTL. Alle 30 nm:n luokassa tulokset alkavat hajaantua riippuen kuormitusalueesta. Tietyillä kuormilla NExBTL muodostaa enemmän alle 30 nm:n hiukkasia, kun taas toisilla kuormitusalueilla EN590 muodostaa enemmistön hiukkasista.
Työn tuloksista voidaan päätellä ajotilanteen vaikuttavan merkittävästi pienhiukkaspäästöihin. Nykyinen päästömittausmenetelmä ottaa huomioon pienhiukkasten kokonaismassan eikä huomioi hiukkasten kokojakaumaa. Erikokoisilla hiukkasilla kuitenkin tiedetään olevan erilaisia terveysvaikutuksia.