Ensiapukoulutus Messukylän seurakunnan apuopettajille
Lundberg, Christer; Ojansuu, Matleena (2014)
Lundberg, Christer
Ojansuu, Matleena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086714
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Messukylän seurakunnan nuorisotyölle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa ensiapukoulutus Messukylän seurakunnan apuopettajille. Toimintaan painottuvan opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä Messukylän seurakunnan apuopettajien valmiuksia hoitaa yleisiä ensiapua vaativia tilanteita ja sitä kautta parantaa nuorten leirien turvallisuutta ja apuopettajien ensiaputaitoja. Lisäksi tavoitteena oli kehittää taitojamme opettaa ja ohjata ensiaputaitoja.
Ennen koulutuksen järjestämistä analysoimme Tampereen evankelis-luterilaisen seura-kunnan nuortenleirien onnettomuusraportit vuosilta 2005-2012. Näiden sekä työelämäyhteisön toiveiden mukaan valitsimme aiheet ensiapukoulutukseen. Perehdyimme kirjallisuudessa ensiapuun ja hyvän koulutuksen järjestämiseen.
Hankitun tiedon pohjalta järjestimme ensiapukoulutuksen tammikuussa 2014 Torpan kurssikeskuksessa apuopettajien viikonloppuleirillä. Leirille osallistui 37 apuopettajaa ja työntekijöitä. Ensiapukoulutus jaettiin teoria- ja käytännönosuuteen. Teoriaosuuden tukena käytettiin PowerPoint-esitystä, joka jaettiin apuopettajille paperisina muistiinpanoja ja kertausta varten sekä sähköisessä muodossa seurakunnalle. Teoriaosuutta elävöittämässä oli kuvia, videoita ja demonstroituja tilanteita.
Käytännön osuuden apuopettajat suorittivat kolmessa 12-14 hengen ryhmässä, missä harjoiteltiin teoriaosuudessa opittuja ensiaputilanteita. Kaikki 39 käytännön harjoituksiin osallistunutta antoivat lopuksi kirjallisen palautteen koulutuksesta. Palautteiden perusteella koulutuksen käytännönjärjestelyt onnistuivat hyvin ja apuopettajien ensiaputaidot lisääntyivät.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvittää, käytetäänkö materiaalia osana apuopettajakoulutusta ja tutkia, miten koulutuksessa läpikäydyt ensiapua vaativat tilanteet auttoivat toimimaan todellisissa ensiapua vaativissa tilanteissa.
Ennen koulutuksen järjestämistä analysoimme Tampereen evankelis-luterilaisen seura-kunnan nuortenleirien onnettomuusraportit vuosilta 2005-2012. Näiden sekä työelämäyhteisön toiveiden mukaan valitsimme aiheet ensiapukoulutukseen. Perehdyimme kirjallisuudessa ensiapuun ja hyvän koulutuksen järjestämiseen.
Hankitun tiedon pohjalta järjestimme ensiapukoulutuksen tammikuussa 2014 Torpan kurssikeskuksessa apuopettajien viikonloppuleirillä. Leirille osallistui 37 apuopettajaa ja työntekijöitä. Ensiapukoulutus jaettiin teoria- ja käytännönosuuteen. Teoriaosuuden tukena käytettiin PowerPoint-esitystä, joka jaettiin apuopettajille paperisina muistiinpanoja ja kertausta varten sekä sähköisessä muodossa seurakunnalle. Teoriaosuutta elävöittämässä oli kuvia, videoita ja demonstroituja tilanteita.
Käytännön osuuden apuopettajat suorittivat kolmessa 12-14 hengen ryhmässä, missä harjoiteltiin teoriaosuudessa opittuja ensiaputilanteita. Kaikki 39 käytännön harjoituksiin osallistunutta antoivat lopuksi kirjallisen palautteen koulutuksesta. Palautteiden perusteella koulutuksen käytännönjärjestelyt onnistuivat hyvin ja apuopettajien ensiaputaidot lisääntyivät.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvittää, käytetäänkö materiaalia osana apuopettajakoulutusta ja tutkia, miten koulutuksessa läpikäydyt ensiapua vaativat tilanteet auttoivat toimimaan todellisissa ensiapua vaativissa tilanteissa.