Yleisömäärien kasvattaminen MYPAn otteluissa
Lamppu, Antti (2014)
Lamppu, Antti
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096779
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää MYPAn Veikkausliigan jalkapallo-otteluiden yleisömääriin vaikuttavia tekijöitä ja miettiä keinoja, kuinka yleisömäärät saataisiin kasvamaan. Seura tarjosi työssä vapaan lähestymistavan viime vuodet jatkuvasti alhaisina pysyneiden yleisömäärien syiden etsimiseen, mahdollisten toiminnan kehitystarpeiden havaitsemiseen ja uusien, yleisömääriä lisäävien ideoiden keksimiseen.
Työssä käytiin läpi MYPAn toimintaympäristön erityispiirteitä sekä yleinen tilanne muihin Veikkausliigan joukkueisiin ja kilpaileviin Kouvolan alueen urheilutapahtumiin nähden. MYPAn viime vuosien tilanne osoittautui haasteelliseksi, mutta toisaalta tilanne on jo kääntynyt parempaan suuntaan ja myös uusia positiivisia mahdollisuuksia löytyi.
Joukkueen menestys osoittautui tilastollisesti suurimmaksi yleisömääriin vaikuttavaksi tekijäksi, mutta niin kauan kuin menestystä ei saavuteta, seuran tulee huolehtia siitä, että tapahtuma on muilta palvelun osiltaan erityisen hyvässä kunnossa.
Työhön sisältyi myös MYPAn toimihenkilöille suunnattu kyselytutkimus, jossa oli tarkoitus tutkia heidän tyytyväisyyttään tiettyihin palveluihin MYPAn ottelutapahtumissa, ja kerätä samalla muuta tietoa.
Ottelutapahtumien palveluiden laadusta huolehtiminen, asiakkaiden odotusten selvittäminen ja täyttäminen, tiedon hankinta ja olemassa olevan tiedon käyttäminen nousivat keskeisimmiksi asioiksi tässä työssä. Myös monikanavaisen viestinnän tärkeys ja seuran avoimuus uusille ideoille markkinoinnissa nousivat työssä esille.
Työssä käytiin läpi MYPAn toimintaympäristön erityispiirteitä sekä yleinen tilanne muihin Veikkausliigan joukkueisiin ja kilpaileviin Kouvolan alueen urheilutapahtumiin nähden. MYPAn viime vuosien tilanne osoittautui haasteelliseksi, mutta toisaalta tilanne on jo kääntynyt parempaan suuntaan ja myös uusia positiivisia mahdollisuuksia löytyi.
Joukkueen menestys osoittautui tilastollisesti suurimmaksi yleisömääriin vaikuttavaksi tekijäksi, mutta niin kauan kuin menestystä ei saavuteta, seuran tulee huolehtia siitä, että tapahtuma on muilta palvelun osiltaan erityisen hyvässä kunnossa.
Työhön sisältyi myös MYPAn toimihenkilöille suunnattu kyselytutkimus, jossa oli tarkoitus tutkia heidän tyytyväisyyttään tiettyihin palveluihin MYPAn ottelutapahtumissa, ja kerätä samalla muuta tietoa.
Ottelutapahtumien palveluiden laadusta huolehtiminen, asiakkaiden odotusten selvittäminen ja täyttäminen, tiedon hankinta ja olemassa olevan tiedon käyttäminen nousivat keskeisimmiksi asioiksi tässä työssä. Myös monikanavaisen viestinnän tärkeys ja seuran avoimuus uusille ideoille markkinoinnissa nousivat työssä esille.